Brief kreatywny dla copywritera – co to jest i jak go napisać?
Content marketing opiera się na tworzeniu treści. To właśnie copywriter ma na nie największy wpływ i decyduje, jaki będą miały wydźwięk. Trzeba jednak pamiętać, że nie tworzy on dla siebie, a dla klienta. Co więcej, za pomocą treści musi osiągnąć określony cel. Aby więc ułatwić copywriterowi pracę i mieć pewność, że tekst sprosta określonym założeniom, warto sporządzić brief kreatywny.
Co to jest brief?
W dużym skrócie, brief to zbiór najważniejszych informacji, które mają pomóc w rozpoczęciu pracy nad projektem. Przykładowo, na początku pracy z klientem należy wypełnić brief marketingowy, w którym muszą zostać zawarte takie informacje, jak na przykład opis marki i budżet reklamowy. Jego odpowiednie wypełnienie pozwala uporządkować oczekiwania i założenia współpracy z agencją, a także stworzyć spójny harmonogram prac.
Więcej na ten temat znajdziesz w artykule: Kilka porad jak wypełnić brief marketingowy.
Jednak copywritera dużo bardziej interesuje brief kreatywny, w którym są zawarte wszystkie oczekiwania klienta względem danego zlecenia – określa on charakter komunikacji i umożliwia stworzenie kreacji zgodnej z konkretnymi wymaganiami. Taki brief może zostać wysłany klientowi do wypełniania lub przeprowadzony np. w formie wywiadu (jest to świetne w przypadku trudnych branż, gdy wiemy, że w trakcie rozmowy mogą pojawić się z naszej strony dodatkowe pytania o produkty/usługi).
Jak napisać brief kreatywny dla copywritera?
Jak wygląda brief? To dokument, który powinien być jak najbardziej zwięzły, a przy tym rzetelny, zrozumiały i maksymalnie wyczerpujący temat.
O tym, jak napisać brief, który faktycznie będzie przydatny, możesz poinformować swój zespół, aby każdy robił to samodzielnie. Jednak zdecydowanie szybsze i łatwiejsze jest stworzenie szablonu, na którym każdy będzie mógł pracować – powinien on zawierać te same, najważniejsze pytania, które w razie potrzeby będą modyfikowane (w zależności od branży, klienta i kanału komunikacji).
W briefie kreatywnym możesz zawrzeć takie pytania, jak:
- Czy firma posiada materiały dodatkowe?
- Czy firma ma bezpośrednią konkurencję, na której chce się wzorować?
- Kto jest grupą docelową i do kogo mają być kierowane teksty?
- Jakie są mocne strony firmy i czym chcemy się chwalić w komunikacji?
- Jaki jest główny cel, który mają spełniać treści (np. sprzedażowy, edukacyjny)?
- Czy istnieją słowa lub sformułowania, których należy unikać w komunikacji?
- W jakim stylu mają być pisane treści (np. formalny)?
- W jaki sposób należy zwracać się do odbiorcy (np. bezpośrednio)?
Są to przykładowe kwestie, które warto poruszyć w briefie. Pamiętaj jednak, że pytania należy dostosować do swoich indywidualnych potrzeb. Co więcej, zwróć też uwagę na to, gdzie mają zostać opublikowane treści – na inne kwestie zwracamy bowiem uwagę w przypadku copy na strony WWW, a na inne w przypadku social media.
Przeczytaj też: Copywriting – jak pisać skuteczne teksty na bloga?
Brief dla copywritera – dlaczego warto go stworzyć?
Przede wszystkim jest to duża oszczędność czasu! Raz ustalone wytyczne pozwolą na stworzenie treści, których oczekuje klient. Brief kreatywny pomaga zapobiec sytuacji, w której wizje copywritera i klienta się ze sobą wymijają. A co za tym idzie, unikamy dodatkowych poprawek 🙂
Co więcej, brief pozwoli Ci po prostu stworzyć merytoryczną i jakościową treść. Unikniesz tzw. “lania wody” i zaoszczędzisz czas na dodatkowy research, bo otrzymasz konkretne wytyczne – dzięki temu wyznaczysz najefektywniejszy kierunek działania.
Brief kreatywny to też świetne rozwiązanie dla klienta. Może on w nim zawrzeć wszystko, czego oczekuje. Po jego wypełnieniu będzie miał pewność, że copywriter ustosunkuje się do jego uwag, przez co współpraca będzie przebiegała sprawniej, a on poczuje się zaopiekowany. Pamiętaj, że klient też nie lubi tracić czasu na ciągłe poprawki i długie rozmowy na temat koncepcji – dlatego zasugerowanie mu jednorazowego (i rzetelnego!) wypełnienia briefu jest korzystne dla obu stron.
Dobry brief to połowa sukcesu. Tak samo, jak odpowiednie zarządzanie projektem. Koniecznie przeczytaj artykuły na naszym blogu o tej tematyce, a nic Cię nie zaskoczy 🙂