5 sposobów na zwiększenie zaangażowania obserwatorów w Social Media
Prowadzenie profili w social media w taki sposób, aby przynosiło nam to korzyści wymaga od nas świadomości i pewnej podstawowej wiedzy o sposobie ich działania. Często całe skupienie poświęcamy zasięgom, zapominając jednocześnie o znaczeniu poziomu zaangażowania odbiorców. Dodatkowo, z tym drugim czynnikiem często pojawiają się problemy. Jak więc prowadzić profil w social media, żeby zaangażować naszych obserwatorów do działania?
1. O czyje zaangażowane walczyć w mediach społecznościowych
Pierwszą wskazówką, która jest najbardziej oczywista, jest poznanie swoich odbiorców. Mimo że wydaje się to proste, często jest pomijane przy tworzeniu contentu w mediach społecznościowych. Dlaczego jest to ważne? Przede wszystkim wyznacza to kierunek dalszych działań marketingowych, które możesz wykorzystać do uzyskania większego zaangażowania ludzi. Ważne okazują się w tym przypadku statystyki. Warto dowiedzieć się kto jest naszą grupą odbiorców – sprawdzić przedział wiekowy, płeć i inne czynniki, które mogą nam pomóc w ustalaniu treści. Wówczas będziemy świadomi od jakiej grupy możemy takiego zaangażowania oczekiwać, a przez to łatwiej stworzymy dla nich odpowiednie treści, które wzbudzą w nich reakcje.
2. Publikuj posty w social media w odpowiednim czasie
Warto zainteresować się wspomnianymi statystykami także w innym celu – pozwolą nam one sprawdzić, w jakich godzinach nasze posty ogląda najwięcej osób. Taka wiedza pomoże nam w poprawieniu zaangażowania w mediach społecznościowych, bo zwiększymy szansę, że ktoś w ogóle zobaczy nasz przekaz. Jeśli opublikujemy coś w momencie, gdy statystycznie najwięcej osób jest aktywnych, to jest dużo większe prawdopodobieństwo, że zostawią po sobie jakiś ślad.
Więcej o statystykach na Instagramie znajdziesz tutaj.
Istotna w tym obszarze jest także regularność. Gdy odkryjemy już jaka godzina lub dzień tygodnia obfituje w aktywnych obserwatorów, powinniśmy zacząć z tego korzystać. Ustalmy plan publikacji w taki sposób, aby zawsze odbywały się one właśnie w tym czasie. Nie tylko dotrzemy wtedy do odbiorców, ale także damy im znać, że jest to stała pora o której mogą się spodziewać kontaktu z nami.
3. Real-time marketing, czyli wykorzystaj moment
Gdy zależy nam na dużym zaangażowaniu, warto pamiętać, że najlepiej zachęcić ludzi do interakcji tematem, który znają i który jest obecnie na topie. Będą wówczas mieli punkt odniesienia i łatwiej będzie im się wypowiedzieć. Z pomocą przybywa wówczas Real-time marketing, który może dotyczyć niezliczonych kategorii – polityki, sportu czy sztuki. Ważna w tym przypadku jest jednak umiejętność obserwacji bieżących wydarzeń oraz poczucie estetyki. Należy jednak uważać, bo RTM nie zawsze okazuje się trafiony. Stało się tak w przypadku Tigera, który w rocznicę wybuchu powstania warszawskiego opublikował wymowny plakat z hasłem „Chrzanić to, co było, Ważne to, co będzie.” Co prawda w bardzo dużym stopniu zaangażowało to obserwatorów do zostawiania komentarzy i reakcji, jednak finalnie doprowadziło to jedynie do kryzysu wizerunkowego marki. Trzeba więc mieć zawsze na uwadze, że nie każda lawina reakcji może być dla nas korzystna.
4. Pytaj, a otrzymasz odpowiedź
Jeśli zauważyliśmy, że nasze posty mają mało komentarzy, warto zacząć bezpośrednio pytać ludzi o opinię. Chodzi w tym przypadku o zadawanie sprecyzowanych pytań, na które łatwo im będzie odpowiedzieć. W social mediach panuje często przekonanie, że nikogo nie interesuje moje zdanie więc po co mam się wypowiadać? My musimy pokazać odbiorcom, że nas to interesuje. Możemy do tego celu wykorzystać też sondy i ankiety – jeśli odpowiedź będzie wymagać tylko wybrania właściwej opcji, nasze szanse również wzrastają (szczególnie łatwo wykorzystać to na Instagramie). Nie należy bowiem zapominać, że internauci często są rozleniwieni i najlepsze są dla nich szybkie rozwiązania.
5. Odpowiadaj na komentarze
Zaangażowanie w przypadku social mediów musi się pojawiać obustronnie. Jeżeli oczekujemy tego od naszych obserwatorów, powinniśmy pokazać im, że my także jesteśmy zaangażowani w relacje z nimi i dążymy do ciągłej interakcji. Jeśli więc ktoś już zostawił komentarz – pokaż, że zwróciłeś na niego uwagę! W ten sposób zachęcimy obserwatorów do wyrażania swojego zdania czy opinii, bo będą mieli świadomość, że na nie odpowiemy. W końcu po co poświęcać czas, aby zostawić po sobie ślad, jeśli wiemy że nikt na to nie zareaguje? W wielu przypadkach nie musi to być nawet wyczerpujący komentarz – wystarczy że użyjemy emotek, gifów lub po prostu zareagujemy klikając „lubię to”.
Chcesz zwiększyć zaangażowanie Twoich odbiorców w social media, dowiedzieć się jakie działania będą najskuteczniejsze w Twojej branży? Skontaktuj się z naszym doradcą już teraz!