Co nowego w mediach społecznościowych? Marzec 2021
Witamy po kolejnym ciekawym miesiącu! W mediach społecznościowych trochę się działo, szczególnie w związku z bezpieczeństwem. Widać, że zespołom tworzącym aktualizacje w social mediach zależy na tym, aby użytkownicy czuli się pewnie i nie musieli się martwić nie tylko o siebie, ale także o dzieci. Nieco nowości pojawiło się także w relacjach. Ale koniec już tego wprowadzenia, czas na konkrety!
Zmiany dla bezpieczeństwa
Konto na Facebooku
Na Facebooku jest wiele sposobów, aby chronić konto przed atakiem ze strony hakerów. Jednym z nich jest uwierzytelnienie dwuskładnikowe, które polega na wpisaniu hasła i dodatkowego potwierdzenia tożsamości, np. kodem wysłanym na telefon SMSem. Od 2017 r. niektórzy mieli możliwość ochrony swojego konta dodatkowo poprzez fizyczny klucz bezpieczeństwa, a od teraz dostęp do tej opcji będą mieli wszyscy.
Jak to działa? Hardware Security Key, czyli fizyczny klucz od Facebooka, może być na tyle mały, że mieści się przy breloczku wraz z tradycyjnymi kluczami. Jego zadaniem jest powiadamianie użytkownika o próbie uzyskania dostępu do jego konta. Facebook prosi wtedy o potwierdzenie tożsamości. Klucz podłączony jest do telefonu bezpośrednio lub za pomocą Bluetooth, a kupić je można w firmach, które zajmują się ich produkcją.
Źródło: https://about.fb.com/news/2021/03/expanding-support-for-security-keys-on-mobile-devices/
Facebookowe grupy
Facebook wprowadza zmiany dotyczące bezpieczeństwa w grupach. Jeśli jedna z nich narusza standardy społeczności, użytkownik, który będzie chciał do niej dołączyć, zostanie o tym poinformowany. Dzięki temu będzie mógł podjąć bardziej świadomą decyzję. Ograniczona zostanie liczba powiadomień o zaproszeniach do takich grup oraz zmniejszona będzie dystrybucja postów z grupy dla istniejących członków..
Dla administratorów i moderatorów grup, w których znajdują się członkowie, którzy naruszali wcześniej zasady lub należeli do grup usuniętych z uwagi na łamanie standardów, wymagane będzie tymczasowe zatwierdzanie wszystkich postów. A jeśli administrator będzie zatwierdzał treści niezgodne z regulaminem, grupa zostanie usunięta. Ponadto osoby, które notorycznie łamią zasady w grupach, mogą zostać ukarane tymczasową blokadą pisania i komentowania we wszystkich grupach, brakiem możliwości zapraszania innych osób do grup oraz tworzenia nowych. Te konkretne kroki mają sprawić, że złe zachowania nie będą szerzyć się tak szybko.
Źródło: https://about.fb.com/news/2021/03/changes-to-keep-facebook-groups-safe/
Instagram dla nastolatków
Instagram jest dostępny dla osób powyżej 13 roku życia. Jednak jego zespół jest świadomy, że użytkownicy mogą wpisywać fałszywy rok urodzenia, dlatego wprowadzone zostają dodatkowe funkcje mające zapewnić bezpieczeństwo nastolatkom poniżej 18 roku życia. Część z nich ma działać dzięki technologii uczenia maszynowego i przewidywania wieku użytkowników.
Pierwsza wprowadzona zmiana koncentruje się na wiadomościach. Uniemożliwia ona kontakt osoby dorosłej z osobą poniżej 18 roku życia, jeśli ta jej nie obserwuje. Jeśli więc dorosły próbuje wysłać wiadomość do nastolatka, który go nie obserwuje, otrzyma powiadomienie, że nie ma takiej możliwości. Oprócz tego, w rozmowach mają wyświetlać się ostrzeżenia w formie powiadomień, które będą dawały możliwość zakończenia rozmowy, zablokowania, zgłoszenia lub ograniczenia osoby dorosłej, jeśli będzie zachowywała się podejrzanie.
Zespół Instagrama ma także testować utrudnienia w wyszukiwaniu kont nastolatków przez osoby dorosłe zachowujące się podejrzanie. Mogą to być na przykład ograniczenia dostępu tych osób do kont nastolatków w sekcji Sugerowani użytkownicy, uniemożliwienie im odkrywania treści przeznaczonych dla nastolatków w aplikacjach Reels i Explore oraz automatyczne ukrywanie ich komentarzy pod publicznymi postami nastolatków.
Największe bezpieczeństwo nastolatkom daje jednak posiadanie konta prywatnego, do czego Instagram bardzo zachęca.
Instagram Lite
W ponad 170 krajach pojawiła się wersja Lite Instagrama. To lżejsza wersja aplikacji, stworzona dla osób ze słabą łącznością i ograniczonymi planami danych. Aplikacja wymaga tylko 2 MB – dla porównania, pełnowymiarowa wersja zajmuje ok 30 MB. Mimo to, lekka wersja zachowuje kluczowe funkcje, a pominięte zostały jedynie te drobniejsze, zajmujące sporo pamięci (tak jak efekty AR).
Źródło: https://about.fb.com/news/2021/03/bringing-instagram-lite-to-170-countries/
Podwojone relacje na żywo
Polubiliście relacje na żywo na Instagramie? Podoba Wam się opcja live w parach? Teraz będzie jeszcze lepiej! Instagram daje możliwość podwojenia liczby osób na relacji i teraz może być ich 4.
Źródło: https://about.fb.com/news/2021/03/doubling-up-on-instagram-live-with-live-rooms/
Stories w wersji roboczej
Długo wyczekiwana przez użytkowników informacja! Instagram poinformował, że już niedługo dostępne będzie zapisywanie relacji w wersjach roboczych. To szczególnie dobra wiadomość dla twórców i marek, tworzących swoje relacje z wyprzedzeniem. Alessandro Paluzzi pokazał na swoim Twitterze, jak ma wyglądać nowa funkcja.
Źródła: https://socialpress.pl/2021/03/wersje-robocze-stories-juz-wkrotce-na-instagramie oraz https://twitter.com/alex193a/status/1374491140498411529
Jest to złamanie koncepcji relacji, które wprowadzone zostały po to, aby pokazywać co się dzieje tu i teraz. Mimo to, już od dawna wiele osób planuje Stories wcześniej i wykorzystuje je do wielu innych celów niż pokazywanie aktualnej sytuacji. Uważamy więc, że funkcja po prostu ułatwi takim użytkownikom pracę.
Filmy z napisami
Sporo się mówi o tym, żeby do filmów w mediach społecznościowych dodawać napisy. Dlaczego? Sprawa jest bardzo prosta. Bardzo często przeglądamy sociale w miejscach publicznych czy w komunikacji miejskiej, gdzie nie wypada słuchać czegoś głośno. A co za tym idzie, film bez napisów po prostu pomijamy. Ważne jest więc, żeby napisy się pojawiały.
Ten news na pewno ucieszy niejednego twórcę na Instagramie. Platforma wprowadza testy nowej naklejki Captions w Stories, której zadaniem będzie tworzenie automatycznych napisów w różnych formatach i stylach tekstowych. Skorzystacie?
Źródło: http://www.proto.pl/aktualnosci/instagram-testuje-automatyczne-napisy-w-stories
LinkedIn Stories dla biznesu
LinkedIn wprowadził relacje już rok temu. Teraz jednak ulepsza je i umożliwia tworzenie relacji również profilom biznesowym. Co więcej, będą one miały możliwość dodania linka w formie “swipe up”. W przeciwieństwie do Instagrama, taką opcję dostają wszystkie konta, niezależnie od liczby osób obserwujących.
Kolejna “storiesowa” nowość to video cover – filmik wprowadzający, który będzie widoczny przy wpisach. Ma to rozszerzyć możliwość przedstawienia się i podzielenia swoimi umiejętnościami przez osoby poszukujące pracy. Skorzystają też na tym właściciele firm, którzy będą mogli pokrótce przedstawić swoją działalność czy produkty. Po dodaniu cover video, wokół zdjęcia profilowego pojawi się pomarańczowa obwódka, a podgląd wideo będzie automatycznie odtwarzany w ramce zdjęcia.
Źródła: https://wersm.com/linkedin-introduces-stories-for-pages oraz https://www.socialmediatoday.com/news/linkedin-adds-new-profile-features
Q&A na TikToku
Pamiętacie, jak w styczniu pisaliśmy o opcji Q&A w filmach na TikToku? Jeśli nie, to koniecznie zajrzyjcie tutaj, bo ta opcja właśnie staje się dostępna dla wszystkich użytkowników z kontem twórcy!
Żeby uzyskać dostęp do Q&A należy wejść w ustawienia profilu, kliknąć Zarządzaj kontem, a tam Przełącz się na konto Pro. Następnie wybieramy opcję Creator. Wtedy w ustawieniach pokazuje się dodatkowa zadkładką właśnie dla twórców, a po wejściu w nią będziemy już mieli możliwość aktywowania pytań i odpowiedzi.
Źródło: https://newsroom.tiktok.com/en-us/tiktok-q-and-a?
Jak podobają Wam się marcowe nowości? Które zmiany wykorzystacie najchętniej? Dajcie znać w komentarzach, a my tymczasem już zabieramy się za zbieranie kwietniowych newsów. Do zobaczenia!