Co to jest UX i jak wpływa na użyteczność strony?
User Experience design jest często używany zamiennie z User interface design oraz użytecznością. Użyteczność i User Interface design są tylko częścią/aspektami znacznie większego User Experience. User Experience jest niezwykle istotny, jeśli chodzi o produkcję nowoczesnych narzędzi multimedialnych i w tym artykule dowiemy się:
- Czym dokładnie jest User Experience?
- Dlaczego jest tak bardzo istotny?
- Jak zaprojektować stronę internetową, by zaspokajała potrzeby naszych użytkowników?
Podzielimy się także literaturą dzięki, której będziesz mógł/mogła dalej rozwijać się w tej interesującej dziedzinie.
Czym jest UX?
Przypomnij sobie proszę ostatnie korzystanie z jakiejkolwiek strony internetowej. Zapewne pamiętasz trochę zawartość tej strony oraz jakieś funkcje, takie jak przycisk zabierający na inną podstronę, lecz nie pamiętasz żadnych doświadczeń związanych z tą stroną – takich jak radość lub gniew. I bardzo dobrze!
Jeśli pamiętasz to oznacza, że doświadczyłeś złego User Experience. Dobrze zaprojektowane produkty multimedialne, w tym wypadku strona internetowa, nie powinny stwarzać żadnych doświadczeń. Użytkownik powinien płynąć przez stronę, jak ptak niesiony przez wiatr na niebie. Jedyny przypadek, w którym użytkownik może coś zapamiętać, to produkt tak wybitnie zaprojektowany, że odbiorca świadomie mówi sobie w myślach “WOW, samo klikanie w przyciski to przyjemność”.
Podsumowująć, UX to uczucia jakie powstają podczas interakcji z narzędziami/produktami multimedialnymi podczas korzystania z nich. Celem UX jest przystosowanie naszych tworów do użytkowników, którzy będą z nich korzystać – stworzenie systemu przez, który można dosłownie płynąć.
UX polega głównie na bardzo prostej właściwości – “Czy mój produkt/narzędzie jest łatwe w obsłudze?”. Jeśli użytkownik może robić to, co chce i nie denerwować się podczas tej aktywności, oznacza to, że nasz UX stoi na dobrym poziomie.
Dlaczego UX jest istotny?
UX pełni bardzo ważną funkcję ponieważ stara się spełnić oczekiwania i zachcianki naszego użytkownika. UX dostarcza pozytywnych doświadczeń, które mogą pomóc nam zdobyć lojalnego klienta. Co więcej, UX pozwala nam tworzyć lepsze User Journey – jeśli wiemy, jak użytkownik “podróżuje” przez naszą stronę, mamy szansę na zoptymalizowanie tej podróży co da nam większą szansę na konwersję, czyli sukces finansowy.
Wszyscy korzystamy z Internetu i regularnie odwiedzamy przeróżne strony internetowe. Robimy to w różnych celach, chcemy kupić nowy odkurzacz, zapisać się do lekarza lub sprawdzić, jak ma wyglądać dieta młodego owczarka niemieckiego. Powody poszukiwań są zależne od naszych potrzeb i zawsze szukamy miejsca, gdzie załatwimy coś szybko i skutecznie, ponieważ każdemu zależy na czasie. Trzeba pamiętać, że źle zaprojektowane strony po prostu odrzucają użytkowników. Nieważne, że masz lepsze ceny od konkurencji, jeśli użytkownik nie może znaleźć koszyka, by skończyć swoje zakupy, lub nikt nie czyta twoich postów na blogu, ponieważ używasz za małej czcionki. Powodów ucieczek ze jest mnóstwo, lecz my postaramy się przedstawić te najbardziej irytujące, by pomóc Twojej stronie.
Złe praktyki UX
Brak wyszukiwarki
Zakładając, że Twoja strona posiada dużą ilość treści lub produktów. Bez wyszukiwarki użytkownik jest zmuszony do przeglądania wszystkich podstron w poszukiwaniu informacji. Jest to oczywiście optymistyczny scenariusz, ale w bardziej realnej sytuacji odwiedzający ucieknie po zaledwie trzech sekundach. Pamiętajmy o tym, że nie każdy lubi zabawę w takie szperanie, więc zadbajmy o narzędzie dzięki, któremu można dotrzeć tam, gdzie się chce. I można to zrobić szybciej oraz sprawniej.
Wszystko jest woooooolne
W prawdzie dostawcy Internetu stacjonarnego oraz mobilnego cały czas go przyspieszają, jednak nie powinniśmy traktować tego jako dobrego argumentu, gdy nasza strona ładuje się z prędkością żółwia. Powodów jej powolnego działania jest kilka: ciężkie zdjęcia nie przygotowane do strony internetowej, przytłaczająca ilość skryptów itd.
Na szczęście istnieją narzędzia, takie jak Google Speed Insight, które podpowiadają, jak możemy przyspieszyć naszą stronę.
Zapomnieliśmy o urządzeniach mobilnych
Urządzenia mobilne posiadają ogromną reprezentację w odwiedzinach stron. Gdy nasza strona psuje się na mniejszym ekranie, możemy mieć pewność, że użytkownik szybko od nas ucieknie. Dobrą praktyką jest rozpoczęcie projektowania naszej strony od wersji mobilnej, a kiedy ta zostanie skończona zaczęcie pracy nad wersją na większe ekrany.
Zły dobór kolorów
Wiemy, że dobór kolorów nie zawsze jest prosty. Musimy pamiętać, że reprezentują one naszą markę oraz o tym, że nie każda kombinacja kolorów dobrze ze sobą współgra. Jasne kolory męczą oczy, a jeśli użytkownik musi spędzić chwilę, by coś zlokalizować, to ryzykujemy, że nas zostawi właśnie przez zmęczenie. Przykładowo, czarny element na ciemnym tle jest słabo widoczny, czerwień zwykle oznacza błąd lub przerwanie działania, a zielony to akceptacja lub “dalsza droga do przodu”.
Przeczytaj też: Kolory w marketingu. Jakie mają znaczenie dla firm?
Rozmiary mają znaczenie
Jak wspominaliśmy wcześniej musimy brać pod uwagę, gdzie zostanie wyświetlona nasza strona i dostosować wielkość elementów, z których składa się nasz system. Jeśli czcionka jest za mała, możemy być pewni, że nikt nie przeczyta naszego wpisu na blogu. Olbrzymie elementy mogą przysłaniać te mniejsze, które mogą być bardziej potrzebne, jeśli chodzi o konwersje użytkownika. Pamiętajmy też o tym, jak ten ogromny element będzie wyglądać na mniejszym ekranie!
Brak dostępu do nawigacji
Nawigacja naszej strony jest jak drogowskaz zabierający użytkowników tam, gdzie chcą się znaleźć. Co za tym idzie, użytkownik powinien mieć do niej stały dostęp. Istnieją sprawdzone metody, żeby to osiągnąć, takie jak podążająca za użytkownikiem nawigacja lub magiczna strzałeczka, zabierająca naszego gościa z powrotem do nawigacji po tym, jak przebył w pionie jakaś odległość w dół. Kolejną, bardziej zaawansowaną nawigacją są tak zwane “okruszki chleba”, które wyglądają tak:
Strona główna → blog → “Co to jest UX i jak wpływa na użyteczność strony?”
Metodę tę stosujemy w bardziej rozbudowanych stronach, gdzie mamy dostęp do wielu podstron lub inaczej mówiąc nasza strona jest wielowarstwowa.
Więcej na ten temat znajdziesz a artykule Nawigacja na stronie – jak to robić lepiej?
Coś się popsuło i co teraz?
Nawet najlepsze strony mogą się czasami zepsuć, a powodów tego zdarzenia jest wiele. My nie będziemy ich omawiać, skupimy się za to na tym, jak uratować użytkownika z mrocznych czeluści. Tak zwany ekran błędu (error screen) służy do poinformowania użytkownika o błędzie oraz zabrania go do bezpiecznej strefy z dala od błędu, żeby spróbować utrzymać go na stronie. Wyobraźmy sobie sytuację, w której nasz użytkownik doświadczył błędu i wylądował na pustej białej stronie, bez jakiejkolwiek informacji o tym, co się stało. Myślę, że nie muszę tłumaczyć dlaczego użytkownik powie papa i zniknie 🙂
Czy to jest dostępne?
Problem ten dotyczy głównie sklepów e-commerce. Informacja o dostępności produktu powinna być zawsze widoczna i to zanim użytkownik wejdzie na podstronę danego produktu – oszczędzi mu to dużo czasu. Istnieją metody, które pozwalają użytkownikowi błyskawicznie zauważyć, że produkt jest niedostępny zanim nawet pomyśli o wejściu na podstronę produktu, np. prosta sztuczka, polegająca na nałożeniu na miniaturkę szarego tła z napisem “brak na stanie”. Jest to widoczne i praktyczne.
Jeśli korzystamy z dobrodziejstw nowoczesnego marketingu internetowego, czyli reklamujemy nasze produkty w Google Zakupy, musimy pamiętać, by wyłączyć reklamę na produkt, jeśli jest on niedostępny na naszym magazynie. Jeśli o tym zapomnimy, to tracimy pieniądze na reklamę oraz denerwujemy użytkowników.
Ograniczamy opcje
Nie każdy lubi dzwonić lub pisać e-mail przez nasz formularz kontaktowy, a co za tym idzie, powinniśmy dać użytkownikowi opcje na każdą okazję. Kolejna uwaga tyczy się sklepów e-commerce. Wiele osób nie chce wpisywać danych ze swojej karty, preferuje za to BLIKA, PayPal lub inny system. Pamiętajmy, że najważniejszy dla nas jest użytkownik więc starajmy się pomyśleć, czy opcje jakie mu dajemy są dla niego satysfakcjonujące.
Za dużo klikania
Podstawowa zasada użyteczności mówi “Do trzech kliknięć”. Już tłumaczę co to oznacza. Użytkownik MUSI dojść do swojego celu w maksymalnie trzech kliknięciach myszki. Jest to podstawowa zasada projektowania nawigacji na stronach internetowych, którą musimy wziąć ją pod uwagę podczas jej tworzenia.
Podsumowanie
Jak widzicie, błędów w UX może być całkiem sporo, więc przed stworzeniem nowej funkcji, usługi czy całej strony pomyślmy, czego użytkownicy oczekują od naszej strony.
Dobre praktyki UX
Nasze zdanie nie ma znaczenia
Ale jak to nasze zdanie nie ma znaczenia? Otóż nie ma! Projektujemy dla naszych użytkowników i to ich zdanie oraz komfort powinny być dla nas najważniejsze.
Poznaj użytkownika
Tak zwane kreowanie persony lub person, które reprezentują naszych przyszłych użytkowników, jest bardzo pomocne. Na podstawie danych, które zabraliśmy, tworzymy archetypy ludzi, staramy się zrozumieć ich potencjalne problemy i zmartwienia, by jak najlepiej przygotować naszą stronę internetową na ich przybycie. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć taką personę, koniecznie przeczytaj artykuł na naszym blogu, w którym znajdziesz wszystko na ten temat!
Prototypy strony internetowej
Praca nad dobrym rozwiązaniem może być trudna i czasochłonna, ale jeśli nasza strona internetowa ma być solidnym produktem, to musimy przejść przez ten proces. Powinniśmy wykonać szkielet strony internetowej (wireframe) oraz mockup (makietę), a następnie zadać sobie pytania: “Czy to rozwiązanie jest dobre?”, “Czy użytkownik zrozumie o co chodzi?” itd.
Pytajmy
Poprośmy kogoś, by przetestował naszą stronę internetową – aby znalazł produkt, dodał go do koszyka i spróbował za niego zapłacić lub znalazł wpis z naszego bloga. Niech potencjalny użytkownik pokaże Ci, jak on by to zrobił. Dzięki temu zrozumiesz co możesz poprawić.
Nie próbuj na nowo wynaleźć koła
Przychodzi mi to z trudem, lecz trzeba to powiedzieć, powstało już wiele standardów, które są absolutnie obowiązkowe jeśli chodzi o świat stron internetowych. Chcę powiedzieć, że nie zawsze warto jest próbować stworzyć coś na nowo lub diametralnie to zmienić. Sklepy internetowe muszą mieć wyszukiwarkę czy formularze kontaktowe, znajdujące się na podstronie kontakt. Te standardy już uformowały użytkowników sieci, którzy spodziewają się podobnych doświadczeń zawsze, gdy wchodzą na sklep e-commerce lub blog.
Naucz się zwracać uwagę
Nigdy nie wiesz, gdzie możesz usłyszeć cenną uwagę co do Twojej strony. Recenzje mogą pojawić się na Twoim profilu Google Moja Firma, na Facebooku lub LinkedInie.
- “Rozwiązali mój problem błyskawicznie” – ceni sobie szybkość.
- “Nie odbierają telefonów” – Twój numer na stronie internetowej jest zaktualizowany? Może telefon był wyciszony?
- “Jesteście może na Instagramie?” – zaktualizowałeś linki do swoich profili społecznościowych?
Wszędzie można znaleźć jakąś informację, która pomoże Ci rozwinąć firmę lub stronę internetową!
Jak zaprojektować stronę z myślą o użytkowniku?
Spójrz na swoją konkurencję
Nie sugerujemy kopiowania wszystkich rozwiązań, ponieważ nie zawsze nasza konkurencja świeci przykładem, jeśli chodzi o dobry UX. Przetestuj stronę internetową konkurencji lub poproś kogoś, by wykonał na niej jakieś zadanie, dzięki temu dowiesz się, jak można ulepszyć te doświadczenia.
Zrozum standardy rynku
Jak wspominaliśmy wcześniej, pewne standardy są już zakorzenione, dlatego bez zrozumienia wymagań rynku nie ma sensu zaczynać pracy nad naszym projektem. Kiedy ktoś zapyta, “co wiesz o e-commerce”, będziesz wiedział o wyszukiwarce, opcjach filtrowania produktów po cenie lub dostępności oraz o synergii między naszym sklepem internetowym a kampaniami google ADS.
Literatura o UX
Najlepszą propozycją, niezależnie od stopnia zaawansowania, jest zdecydowanie
“Don’t make me think” (autor Steve Krug). Jest to świetna propozycja dla osób, które nie pracują w IT lub Design, ale chcą zrozumieć, jak działa dobry UX. W książce jest to wyjaśnione na bardzo ciekawych przykładach, nie tylko ze świata wirtualnych produktów, lecz także z otaczającej nas rzeczywistości.
A jeśli potrzebujesz pomocy i szukasz ekspertów, którzy zajmą się Twoją stroną, napisz do nas na hello@inmarketing.pl – wspólnie znajdziemy rozwiązanie!