Artykuł odpowiada na dwa pytania – czym jest UX Writing oraz jak ta technika potrafi wspierać użytkownika podczas korzystania z naszego produktu multimedialnego. Opowiem też trochę o historii UX writing oraz o tym, jak z niego korzystać.

Czym jest UX Writing?

Definicja tego pojęcia jest niezwykle prosta – to UX połączony z writing. UX (o którym pisaliśmy tu) w skrócie oznacza doświadczenia użytkownika podczas korzystania z jakiegoś produktu multimedialnego. Natomiast writing z angielskiego znaczy pisanie. Zapewne już domyślacie się, o co więc w tym chodzi. Głównym zadaniem UX Writing jest stworzenie tekstu, który będzie zrozumiały dla użytkownika oraz ułatwieni mu przemieszczania się po produkcie multimedialnym. 

Produktem UX Writing nazywamy microcopy (mikro tekst). Jak sugeruje nazwa, nie tworzymy długich artykułów na bloga, lecz tekst związany z: przyciskami, napisami w menu, tekstami dla ekranów błędów, polami interakcji i wszelkimi instrukcjami.

Dlaczego w ogóle UX Writing?

Mikro tekst był częścią produktów multimedialnych od wielu lat. Mnóstwo osób zgodzi się, że tekst jest bardzo istotny, jeśli chodzi o pozytywne wrażenia użytkownika. Źle napisany potrafi zaszkodzić nawet najlepiej zaprojektowanym produktom multimedialnym. A mikro tekst? Jeśli jest dobrze stworzony, możemy spodziewać się lepszych wrażeń użytkowników, gdy będą oni korzystać z nawigacji czy innych przycisków zawartych w naszym produkcie.

Małe wskazówki są bardzo istotne dla użytkowników, którzy zaczną korzystać z naszego produktu. To właśnie one (nasze mikro teksty) pomagają w przemieszczaniu się po produkcie, a także przyśpieszają proces nauki naszego użytkownika – a im szybciej się to stanie, tym większa szansa na konwersję. Tak w skrócie powstał UX Writing, który jest odpowiedzią na potrzebę wzmocnienia doświadczeń użytkownika za pomocą dobrze napisanego i przydatnego tekstu. 

Gdzie UX Writing ma zastosowanie

Strony Internetowe

Najpopularniejszy produkt multimedialny na świecie. Występują w przeróżnych wariantach i wersjach oraz posiadają zróżnicowane zadania od prostej prezentacji firmy online do ogromnych sklepów internetowych zdolnych do sprzedaży 24/7. To coś, w co naprawdę warto zainwestować. A dlaczego? Wyjaśniamy to w naszym artykule, o tutaj.

Aplikacje

Smartfony stały się częścią naszego życia już wiele lat temu. Zabieramy je dosłownie wszędzie, czy to na spacer, do sklepu, czy jak niektórzy nawet do toalety. Aplikacje mobilne dostępne na tych urządzeniach potrafią ułatwić nam życie lub działać jako skuteczne narzędzie marnowania naszego czasu. 

Programy komputerowe

Wielu z nas korzysta z komputera. Czy to do pracy, czy rozrywki. Warto pamiętać, że UX Writing jest aktywny też w tej strefie. Na ten moment posiadamy programy do wszystkiego – antywirusy, programy do pisania, dyski z danymi w chmurze i wiele wiele więcej.

Wszystkie wymienione powyżej przykłady mają ze sobą coś wspólnego – nie są same na rynku. Produkty multimedialne są przez cały czas ulepszane i ewoluują, by jak najlepiej służyć użytkownikowi. Jeśli posiadasz swój produkt, pamiętaj, żeby regularnie zadawać sobie pytanie: “Czy mój produkt daje z siebie wszystko?

UX Writing praktyczne porady

Błędnym założeniem jest, że pisanie mikro tekstu zajmuje tylko kilka minut, bo przecież ma on być krótki. Wbrew pozorom, czasami napisanie dobrego CTA (call to action) potrafi zająć dłuższą chwilę. Mikro tekst ma pomóc użytkownikowi w przemieszczaniu się oraz zachęcić go do pozostania z nami dłużej, dlatego przyłóżmy się, by dać użytkownikowi jak najlepsze doświadczenia.

Długość tekstu

Nie ma ustalonej reguły, jak długi ma być nasz tekst – nie ma to większego znaczenia. Musimy jednak pamiętać, że nasz tekst musi spełniać dwie funkcje. Pierwszą jest ułatwienie użytkownikowi przemieszczania się oraz nauczenie go, jak korzystać z produktu. Drugą funkcją jest zachęcenie użytkownika do pozostania z nami. 

Czytelnie i bez zastanawiania się

Użytkownik nie powinien się zastanawiać nad tym, co musi zrobić, aby dotrzeć tam, gdzie chce. Jeśli nasz produkt nie posiada oświetlonych ścieżek lub sprawia, że użytkownik marnuje czas, to najzwyczajniej nas opuści. Najważniejszą zasadą jest więc, aby nie komplikować czegoś co jest proste. Przykładowo, jeśli sprzedajemy odzież to nie piszmy “Odzież męska” czy “Odzież damska” tylko “Kobieta” i “Mężczyzna”. Użytkownik zrozumie, gdzie znajdzie odzież dla siebie.

UX Writing jest zależny od naszego produktu

Niestety skuteczność UX Writing jest zależna też od innych elementów, z których składa się nasz produkt. Głównym segmentem, do którego musi być przystosowany nasz mikro tekst, jest wygląd produktu. Copywriter musi się upewnić, że tekst pasuje do kompozycji i wyglądu. Nie możemy pisać dużo na stronie minimalistycznej, ponieważ  ich założeniem prostota.

Twoje zdanie nie ma znaczenia

UX Writing ma pomagać użytkownikowi, a nie Tobie. Zrób co w Twojej mocy, aby zrozumieć problem użytkownika. Jeśli wiesz, kogo chcesz pozyskać, to powinieneś poświęcić czas na badanie problemów, które męczą Twoją grupę odbiorców. 

Nie używaj skomplikowanego słownictwa

Najważniejszą zasadą UX Writing oraz użyteczności jest prostota. Pamiętaj, że nie każdy będzie w stanie zrozumieć trudne frazy związane z Twoją branżą lub nie będzie chciał poświęcić czasu na to, aby je zrozumieć. Jeśli masz problem z tworzeniem treści, skorzystaj z wiedzy zawartej w serii artykułów na naszym blogu. Znajdziesz w nich dużo wskazówek dotyczących content marketingu 🙂

Testuj

Warto testować swoje materiały. Nie potrzebujesz do tego klientów, wystarczą znajomi lub rodzina. Poproś kogoś, żeby coś znalazł, np.”Zwroty”, poczytał i powiedział Ci, co o tym sądzi. UX writing oraz użyteczność zakładają, że musimy testować, by móc dostosować produkt do naszych użytkowników.

Głos marki

Pamiętaj, że tekst reprezentuje głos marki, dla której piszesz mikro tekst. Poznaj więc tę markę i zrozum, o czym będziesz pisać. Pozwoli Ci to utrzymać ideę komunikacji.

Warto to przeczytać!

Jeśli zainteresował Cię ten temat, polecam Ci kilka pozycji spoza naszego bloga. Szczerze polecam szczególnie pierwszą z nich, która pozwoli Ci lepiej zrozumieć, na co zwracać uwagę podczas pracy z UX Writing i mikro tekstem. Jest to książka “Strategic Writing For UX”, Torrey Podmajersky.

Druga propozycja przyda się osobom, które pracują w branży związanej z designem i chcą zoptymalizować swoją twórczość, by lepiej współgrała z tekstem – “Writing For Designer”, Scott Kubie.