Skuteczna reklama na Facebooku – poradnik Facebook Ads dla przedsiębiorców
Czy reklama w social media lub reklama na Facebooku to najlepsze rozwiązanie dla mnie? Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy reklama w Internecie jest skuteczna. Czy warto zainwestować wypracowane środki w stosunkowo nowe medium, jakim jest Internet? Wielu z nas zadaje sobie pytanie: gdzie się reklamować? W jaką reklamę zainwestować?
Podejmując decyzję o wejściu w e-reklamę (w taki sposób nazywamy reklamę internetową), często stajemy przed wyzwaniem wyboru odpowiedniego systemu reklamowego, platformy, która zagwarantuje nam najwyższe przychody przy najniższych kosztach. Jednym z najpopularniejszych, ale także najefektywniejszych systemów reklamowych na rynku reklamy internetowej jest Facebook Ads. Jest to platforma, która umożliwia przedsiębiorcom reklamowanie produktów oraz usług na Facebooku, Instagramie oraz w sieci partnerskiej Facebooka (siecią partnerską Facebooka nazywamy podmioty oferujące przestrzeń reklamową we własnych witrynach lub aplikacjach).
Wielu przedsiębiorców kontaktujących się z naszym doradcą – Jakubem Wojciechowskim – pyta, jakie są możliwości reklamy na Facebooku, dlatego też chciałbym przedstawić najważniejsze elementy reklamy Facebook, które pozwolą Ci podjąć decyzję o wkroczeniu w obiecujący rynek reklamy internetowej.
Jaki jest twój cel marketingowy?
Zastanawiałeś/zastanawiałaś się, przedsiębiorco nad tym, jaki jest Twój cel marketingowy? Czy zależy Ci na tym, aby Twoja marka była szeroko rozpoznawalna, a może chcesz pozyskać nowe kontakty lub wzmocnić sprzedaż w sklepie stacjonarnym, albo internetowym? Reklama na Facebooku przychodzi Ci z pomocą. Już na samym początku tworzenia kampanii, platforma reklamowa Facebooka pyta Cię, na jakim efekcie najbardziej Ci zależy. Wśród dostępnych celów marketingowych Facebook Ads wyróżnia:
- Rozpoznawalność marki – wybieramy, gdy pragniemy dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i podtrzymać ich zainteresowanie naszą marką.
- Zasięg – wybieramy w momencie, gdy zależy nam na dotarciu z przekazem reklamowym do jak najszerszej grupy odbiorców.
- Ruch – wybieramy, gdy naszym celem jest sprowadzenie odbiorców do naszej witryny internetowej.
- Aktywność – wybieramy, gdy zależy nam na promowaniu treści naszego fanpage’a, czyli strony osobistej lub firmowej na Facebooku.
- Instalacje aplikacji – wybieramy wtedy, kiedy zależy nam na promocji oraz instalacji naszej aplikacji w telefonach lub na tablecie.
- Wyświetlenia filmu – wybieramy, gdy zależy nam na promocji materiałów wizualnych, np. filmu promocyjnego.
- Pozyskiwanie kontaktów – wybieramy, gdy zależy nam na pozyskaniu nowych kontaktów, np. poprzez subskrypcję biuletynu.
- Wiadomości – wybieramy, gdy zależy nam na nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z odbiorcami poprzez aplikację Messenger (jest to natywna aplikacja Facebooka służąca do komunikowania się).
- Konwersja – wybieramy, gdy zależy nam na podjęciu akcji przez użytkowników w naszej witrynie, np. dodania produktów do koszyka lub podjęcia zakupów.
- Sprzedaż z katalogu – jest to forma reklamy Facebook, która pozwala na tworzenie bardziej zaawansowanych reklam, nazywanych reklamami dynamicznymi; ich głównym celem jest zwiększenie sprzedaży produktów lub usług.
- Ruch w firmie – jest to forma reklamy Facebook promująca fizyczne lokalizacje sklepów.
Obecnie wygląda to w taki sposób:
Wybranie odpowiedniego celu marketingowego dla reklamy na Facebooku, jest fundamentem, na którym budujemy kolejne etapy naszej kampanii. Zanim zdecydujemy się na określony cel powinniśmy dokładnie zastanowić się, jakie działania są dla naszej firmy priorytetowe. Istotnym elementem wymagającym podkreślenia jest fakt, że cele marketingowe, oferowane przez Facebook Ads dopasowują możliwości reklamowe i algorytmy do wybranego przez nas celu, dlatego też tak ważne jest zachowanie zgodności pomiędzy naszym celem firmowym a formą promocji reklamy na Facebooku. W innym wypadku nasze kampanie mogą okazać się mało efektywne, przekładając się na słabsze wynik.
Reklama na Facebooku – wybór grupy docelowej
Wybór grupy docelowej na Facebooku to inaczej zdefiniowanie osób, do których chcemy dotrzeć z naszym przekazem reklamowym. Panel reklamowy na Facebooku oferuje targetowanie (targetowaniem nazywamy selekcję lub wybór określonej grupy osób, które posiadają pożądane przez nas cechy, np. posiadają telefony marki samsung). Panel Facebook Ads (jest to miejsce, w którym tworzymy kampanie) umożliwia m.in. targetowanie geograficzne, demograficzne oraz behawioralne. Obecnie prezentuje się w taki sposób:
Niestandardowe grupy odbiorców
Pierwszą dostępną opcją jest wybranie niestandardowych grup odbiorców. Jest to opcja służąca do zaawansowanego targetowania grup, które np. odwiedziły naszą witrynę w ostatnich 30 dniach lub dodały produkty do koszyka, ale nie dokonały zakupu w określonym czasie. Taką formę reklamy na Facebooku nazywamy remarketingiem i dostępna jest ona dopiero w momencie, gdy dodamy do naszej witryny Pixel Facebooka. Wspomniana opcja reklamy na Facebooku należy do bardziej zaawansowanych, wymagających najczęściej konsultacji ze strony agencji reklamowych, specjalizujących się w reklamach Facebook np. InMarketing. W przypadku InMarketing wykorzystujemy cały potencjał Pixela Facebook, który umożliwia tworzenie efektywnych kampanii remarketingowych.
Lokalizacja
Kolejnym etapem doboru grupy docelowej jest wybranie odpowiedniej lokalizacji. Reklama na Facebooku umożliwia nam wybranie regionów, np. Europy czy strefy euro, określonych państw, jednostek administracyjnych, np. województw, miast, ulicy czy nawet konkretnego adresu. Dodatkowo możemy sprecyzować, czy zależy nam na osobach mieszkających w danej lokalizacji, czy na osobach w niej przebywających, np. turystach. Jest to szczególnie pomocne, gdy zależy nam na dotarciu do osób, które mieszkają w okolicy restauracji, do której odwiedzin chcemy zachęcić, albo też – szerzej – na dotarciu do osób, które mieszkają w dużych miastach lub na emigracji. Targetowanie geograficzne oferowane przez system reklamowy Facebook jest rozbudowane i odpowiednie dla każdego typu biznesu, niezależnie od wielkości i oferowanych produktów lub usług.
Targetowanie demograficzne
Targetowanie demograficzne reklamy Facebook to wybranie zakresu wieku, np. osoby w wieku 25-35, płci: tylko kobiety, tylko mężczyźni lub wszyscy, oraz języka powszechnie używanego w danej lokalizacji. Jest to niezwykle przydatna forma dobierania grupy docelowej. Pozwala na znaczące obniżenie kosztów reklamy.
Gdy naszym celem jest promocja zakładu fryzjerskiego wyspecjalizowanego w strzyżeniu mężczyzn to grupa docelowa powinna wyglądać mniej więcej następująco: tylko mężczyźni, wiek 25+, posługującym się językiem polskim – chyba że prowadzimy zakład zagranicą lub też oferujemy usługi, np. w języku angielskim.
Szczegółowe opcje targetowania
Kolejnym dostępnym sposobem dobierania grupy docelowej dla reklamy na Facebooku są – szczegółowe opcje targetowania. Jest to miejsce, w którym precyzujemy naszą grupę docelową ze względu na dodatkowe informacje:
- Demograficzne, np. poziom wykształcenia, wydarzenia z życia, np. urodziny, branża, w której pracuje określona grupa docelowa czy też posiadanie potomstwa w określonym wieku, np. rodzice małych dzieci w wieku 1-2 lata.
- Behawioralne, np. osoby często podróżujące, osoby posiadające określone sprzęty, np. marki apple czy też grupa docelowa składająca się z osób, które często dokonują zakupów w sklepach internetowych, tzw. zaangażowani nabywcy.
- Zainteresowania, np. osoby interesujące się fitnessem i zdrowiem lub szczegółowo, np. tylko bieganiem. Kategorii zainteresowań przy doborze grupy docelowej dla reklamy Facebook jest bardzo wiele, należą do nich m.in. rozrywka, hobby, biznes, jedzenie, a każde z tych kategorii posiada własne uszczegółowienie.
Połączenia
Dodatkową opcją targetowania reklam na Facebooku są “połączenia”. Jest to opcja, która pozwala nam na zawężenie wybranej przez nas grupy docelowej do osób, które:
- Są naszymi fanami na Facebooku (są to osoby, które “polajkowały” nasz fanpage, czyli naszą stronę firmową na Facebooku).
- Są użytkownikami naszej aplikacji,
- Zareagowały na wydarzenia, które stworzyliśmy,
- Dodatkowo dostępne jest także targetowanie znajomych osób, które są naszymi fanami na Facebooku lub też są użytkownikami naszej aplikacji.
- Przewidziana jest także opcja wykluczenia z grupy docelowej osób, które są naszymi fanami, użytkownikami aplikacji bądź też odpowiedziały na nasze wydarzenie.
Jest to bardzo ciekawa opcja, szczególnie gdy zależy nam na wyświetlaniu reklam przez osoby, które nas kojarzą oraz śledzą w social mediach. Należy zaznaczyć, że takie osoby zazwyczaj zaznajomione są z profilem naszej marki i chętniej dokonują zakupu bądź pozostawiają nam wiadomości w Messengerze.
Podsumowując, tworzenie grupy docelowej w reklamach Facebook pozwala zarówno na szerokie, jak i bardzo wąskie targetowanie osób. W zależności od naszych potrzeb i celów strategicznych możemy kierować reklamy pobudzające, np. świadomość marki lub sprzedaż, do bardzo szerokiego odbiorcy, gdy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży bądź zapamiętywalności marki. Jest to strategia wykorzystywana często przez duże przedsiębiorstwa, np. z sektora retail, jak choćby sieci sklepów dyskontowych. Z drugiej strony Facebook Ads umożliwia dobranie zawężonej grupy docelowej, która sprawdza się w przypadku lokalnych i mniejszych przedsiębiorstw.
Przykładem takiego przedsiębiorstwa może być lokalny deweloper mieszkań lub producent soków naturalnych, których działanie ograniczone jest do określonego terenu i dla którego ważne jest, aby reklama została wyświetlona osobom zamieszkującym właśnie ten teren lub jednostkę administracyjną.
Reklama na Facebooku – wybór umiejscowienia
Umiejscowienie reklamy na Facebooku nazywamy fachowo placementem. Inaczej jest to platforma oraz miejsce w danej platformie, w której będzie wyświetlana nasza reklama. Obecnie reklama na Facebooku może być wyświetlana w czterech platformach:
- Serwis społecznościowy Facebook,
- Serwis społecznościowy Instagram,
- Komunikator internetowy Messenger,
- Audience network – jest to sieć aplikacji oraz witryn internetowych współpracujących z Facebookiem. Od pozostałych trzech odróżnia je to, że nie są bezpośrednią własnością Facebook, Inc.
Miejsca wyświetlania reklam
Jeżeli chodzi o miejsca w danej platformie to obecnie reklama w Facebook Ads może znajdować się/przyjmować umiejscowienie w
- Aktualnościach na Facebooku i Instagramie,
- Relacji na Facebooku, Messengerze oraz Instagram stories,
- Marketplace Facebooka,
- Prawej kolumnie Facebooka,
- Źródłach wideo na Facebooku,
- Artykułach ekspresowych oraz video in-stream na Facebooku,
- Karcie eksploruj na Instagramie,
- Wynikach wyszukiwania na Facebooku (wprowadzane stopniowo dla kont reklamowych od jesieni 2019),
- Wiadomościach sponsorowanych Messenger,
- Skrzynce odbiorczej Messenger,
- Aplikacjach i witrynach audience network – jako reklama banerowa bądź wideo.
Platforma reklamowa Facebook Ads pozwala na automatyczne umiejscowienia reklam lub też ich edycje.
Przedsiębiorcom nie korzystającym z usług agencji reklamowych Facebook zalecam wybranie automatycznego ustawienia reklam lub standardowego umiejscowienia reklamy w aktualnościach na Facebooku i Instagramie.
W przypadku bardziej zaawansowanych kombinacji, w tym łączenia celu marketingowego i grupy docelowej, często w InMarketing specjaliści od reklamy facebookowej dobierają umiejscowienie w ramach optymalizacji kampanii reklamowej.
Przykładem takiej kampanii może być wdrożona i przeprowadzona przez InMarketing strategia dla influencera-podróżnika, którego relacje instagramowe cieszyły się dużą popularnością. Zdecydowaliśmy, że najlepszym sposobem na powiększenie grupy odbiorców naszego klienta będzie stopniowe rozszerzenie jego marki do nowych odbiorców poprzez promowanie relacji, a następnie, w kolejnej fazie kampanii reklamowej, kapitalizowanie przychodów poprzez reklamy z wykorzystaniem większej ilości platform i szerszego umiejscowienia tak, aby przekaz reklamowy dotarł do wszystkich jego fanów i odbiorców.
Warto jeszcze wspomnieć, że Facebook Ads umożliwia wyświetlanie reklam osobom korzystającym tylko z wi-fi oraz filtrację zasobów – oznacza to, że możemy wybrać, czy nasze reklamy w audience network będą wyświetlały się w witrynach i aplikacjach zawierających treści kontrowersyjne lub też ograniczyć ich wyświetlanie w takich platformach. Wybór oczywiście zależy od marki i wizerunku danego przedsiębiorstwa.
Poprowadzimy dla Twojej firmy reklamy w sieci Facebooka. Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź.
Budżet i harmonogram kampanii reklamowej na Facebooku.
Budżet i harmonogram kampanii reklamowej na Facebooku jest ostatnią czynnością ustaloną przed tworzeniem kreacji reklamowej (czyli inaczej właściwego wyglądu reklamy).
W tej części możesz ustalić czy Twoje reklamy Facebook będą się wyświetlały ciągle, czyli bez daty zakończenia, czy też będą rozpoczynały się i kończyły w określony dzień oraz godzinę. Facebook pozwala zaplanować kampanie reklamowe z wyprzedzeniem, co ułatwia pracę wielu marketerom oraz przedsiębiorcom. Dodatkowo do końca lutego 2020 roku, możesz ustalić osobne budżety reklamowe na poziomie zestawów reklam (jest to limit wydatków zestawu reklam). Oznacza to, że jeżeli Twoja kampania zawiera jedną lub więcej grup docelowych w kampanii, możesz przyporządkować do każdej z nich osobny budżet. Od marca 2020 będzie obowiązywał jeden wspólny budżet dzienny lub całkowity, ustawiany na poziomie kampanii niezależnie od ilości zestawów reklamowych. Zestaw reklam to pojedyncza grupa docelowa, do której chcesz kierować reklamy. Takich zestawów w jednej kampanii możesz posiadać wiele, podobnie jak reklam przyporządkowanych do każdego zestawu reklam, jest to tzw. struktura kampanii, która na platformie Facebook Ads obejmuje kolejno:
- Kampanię, w której wybieramy cel marketingowy,
- Zestaw reklam, w którym definiujemy grupę docelową
- Reklamę, czyli kreację wizualną reklamy.
Optymalizacja pod kątem wyświetleń reklamy to model rozliczeń za emisję reklamy na platformie Facebook Ads. Nie wszystkie cele marketingowe, o których była mowa na początku artykułu, posiadają takie same możliwości wyboru sposobu rozliczenia. W przypadku kampanii których celem marketingowym jest ruch albo konwersja możemy wybrać, czy chcemy optymalizować nasze reklamy pod względem:
- Wyświetleń strony docelowej,
- Kliknięć linku,
- Unikatowego zasięgu dziennego,
- Wyświetlenia.
Każda z tych opcji oferuje inny model rozliczeń. W przypadku kliknięcia linku zapłacimy za każde pojedyncze kliknięcie linku. Natomiast, gdy wybierzemy wyświetlenia, zapłacimy za każde wyświetlenie reklamy, a platforma Facebook Ads uśredni i poda nam średni koszt 1000 wyświetleń reklamy. Warto więc zastanowić się, jaki jest nasz cel reklamowy: czy chcemy rozliczać się z Facebookiem za każde pojedyncze kliknięcie czy za sumę wyświetleń reklamy.
Wybranie odpowiedniego modelu rozliczeń reklamy na Facebooku to jeden z kluczowych sposobów na optymalizację kampanii. Z naszego doświadczenia wynika, że nie istnieje złoty środek odpowiadający na potrzeby każdego biznesu. Należy pamiętać, że koszt reklamy zależy od bardzo wielu czynników m.in. od tego, kim są nasi odbiorcy, od poziomu konkurencji na rynku, do jakiej branży należy biznes, jak dobrze dopasowana jest nasza reklama do grupy docelowej. W InMarketing przeprowadzamy testy modeli rozliczeniowych dla kampanii reklamowych, przez co po krótkim okresie jesteśmy w stanie wybrać najbardziej efektywne rozwiązanie dla biznesów, którym pomagamy się rozwijać.
Reklama na Facebooku – kreacja reklamowa w Facebook Ads
Kreacja reklamowa to połączenie materiałów graficznych lub wideo wraz z tekstami reklamowymi, które tworzą naszą reklamę na Facebooku. Obecnie jest dostępnych kilka formatów reklam:
- Pojedynczy obraz lub film,
- Karuzela,
- Kolekcja.
Poznaj naszą ofertę poprowadzenia kampanii Facebook Ads.
W przypadku pojedynczego obrazu lub filmu w naszej reklamie pojawia się jedna grafika/film wraz z tekstem reklamowym. Jest to obecnie najpopularniejsza forma kreacji, która dominuje w reklamach na Facebooku. Jest to format szczególnie przydatny, gdy naszym celem jest zareklamowanie produktu, przedstawienie promocji bądź też naszej marki odbiorcom. Dla reklam z pojedynczym obrazem Facebook Ads przewidział także możliwość stworzenia pokazu slajdów z wybranych przez nas grafik. Poniżej przykład reklamy z pojedynczą grafiką:
Reklama karuzelowa umożliwia wyświetlanie w jednej reklamie kilku obrazów lub filmów z indywidualnymi nagłówkami oraz odnośnikami do witryny. Jest to format szczególnie przydatny, gdy chcemy zaprezentować w jednej reklamie kilka produktów lub usług a każda z nich posiada osobną podstronę w naszej witrynie. Poniżej przykład reklamy karuzelowej:
Kolekcja to format reklam na Facebooku dostępny jedynie dla trzech celów marketingowych. Obecnie jest to ruch, konwersja oraz sprzedaż z katalogu. Zadaniem tego formatu jest zachęcenie do odkrywania, przeglądania oraz dokonywania zakupu naszych produktów przez odbiorców, których sprecyzowaliśmy w zestawie reklam. Jest to bardziej zaawansowany format reklam, który wymaga stworzenia katalogu produktowego oraz wybrania i uzupełnienia odpowiedniego szablonu – zagadnienia te omówimy w kolejnych artykułach na blogu.
Wracając do formatów reklam na Facebooku. Do omówienia pozostała nam ostatnia część. Są to teksty oraz linki w reklamie. Obecnie na platformie Facebook Ads wygląda to w taki sposób:
Podstawowy tekst – to tekst, wyświetlany nad główną grafiką bądź grafikami. Facebook Ads zaleca, aby długość tekstu nie przekraczała 125 znaków. Nagłówek to ważna część reklamy, która prezentowana jest bezpośrednio pod grafiką lub filmem i powinna mieścić się maksymalnie w 40 znakach, nagłówki zbyt długie mogą zostać przycięte, przez co nasz główny przekaz może nie zostać poprawnie odebrany. W przypadku linków/odnośników do witryny Facebook Ads umożliwia dodanie:
- Adresu URL witryny internetowej, w tym miejscu powinniśmy dodać odnośnik do produktu lub usługi, na który chcemy skierować odbiorców reklamy, np. http://new.inmarketing.pl/#kontakt
- Wyświetlany link, w tym miejscu dodajemy skróconą wersję adresu URL, która będzie wyświetlana w reklamie. Jest to szczególnie przydatne wtedy, gdy nasze linki są długie i nie chcemy zaprezentować naszym odbiorcom pełnego odnośnika. Jest to zabieg estetyczny, jednak pamiętajmy, że w reklamach, każdy szczegół ma znaczenie!
Wezwanie do działania to przycisk/button, który pojawia się obok nagłówka i który zachęca odbiorców do dokonania działania. W reklamie na Facebooku dostępnych jest kilkanaście zdefiniowanych wcześniej “wezwań”, spośród których możemy wybierać. Najczęściej używanymi wezwaniami do działania są przyciski zawierające:
- Więcej informacji,
- Obejrzyj więcej,
- Kup teraz,
- Subskrybuj,
- Skorzystaj z oferty,
- Zarezerwuj teraz
- Zobacz.
Wybór odpowiedniego wezwania do działania zależy przede wszystkim od celu reklamy i naszej grupy docelowej.
Reklama na Facebooku – podsumowanie
Na samym początku artykułu zadaliśmy sobie pytania, na które najczęściej odpowiada nasz doradca – Jakub Wojciechowski podczas rozmów z naszymi klientami. Przypomnijmy kilka z nich – Czy warto reklamować się na Facebooku i czy jest to dobre dla mojego biznesu? Myślę, że po lekturze tego artykułu odpowiedź jest tylko jedna – tak, warto. Platforma Facebook Ads i reklama na Facebooku to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi reklamowych dostępnych nie tylko w Internecie, ale także ogólnie w marketingu.
W Polsce Facebook używany jest przez ponad 16 milionów osób, natomiast Instagram przez ponad 6 milionów. Jest to więc idealne miejsce, w którym znajdują się potencjalni klienci każdego biznesu. Dodatkowo szerokie możliwości doboru grupy docelowej oraz odpowiedniego typu reklamy umożliwia wyróżnianie się na tle konkurencji. Warto także pamiętać, że reklama na Facebooku może zostać przez nas zmieniona w każdej chwili. Możemy ją modyfikować za pomocą kilku kliknięć, tak aby jej efektywność rosła, co jest ogromną przewagą nad tradycjami reklamami w prasie czy telewizji, które wymagają ogromnych nakładów finansowych a ich elastyczność w porównaniu do reklam Facebook Ads jest niewielka.
Pamiętaj, że Facebook Ads, to platforma dynamiczna zmieniająca się wraz z rynkiem reklamowym. Dlatego też co jakiś czas system reklamowy Facebooka jest aktualizowany i dodawane są kolejne opcje tak, aby reklamy były jeszcze skuteczniejsze. Zespół InMarketing będzie stale czuwał nad aktualnością tego artykułu, który będzie aktualizowany wraz z nowymi opcjami reklamowymi.
Chcesz podjąć profesjonalne działania reklamowe na Facebooku, bez wyrzucania pieniędzy w błoto? Skontaktuj się z naszym doradcą, który przedstawi Ci najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu.