Content marketing – co musisz wiedzieć, żeby robić to dobrze?
Ostatnio wyjaśniliśmy Ci, czym jest content marketing i co możesz zyskać, wykorzystując go prawidłowo w swojej komunikacji. Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości w tym zakresie, zachęcamy Cię do wrócenia do poprzedniego artykułu z tej serii.
Jeżeli już to wszystko wiesz, to świetnie! Możemy przejść do kolejnego etapu, w którym wyjaśnimy Ci, jak właściwie tworzyć content marketing, który przyniesie Ci, wspomniane ostatnio, korzyści. Przedstawiamy Ci kilka rad, które mogą skutecznie wpłynąć na jakość tworzonych przez Ciebie treści.
Content marketing – zastanów się, co chcesz przekazać
Zacznijmy od tego, co właściwie chcesz przekazać? Na tym etapie zbierz wszystkie aspekty, które chcesz, aby dotarły do Twoich odbiorców. Może to być cena produktu, jego aspekty techniczne, zawartość promowanego bloga czy przedstawienie Twojej firmy. Wbrew pozorom nie jest to jednak najważniejsze. Oczywiście, warto przekazać tak podstawowe informacje – dzięki temu unikniesz np. pojawiających się pytań w komentarzach pod postem. Pamiętaj jednak, że Twoich odbiorców dużo bardziej interesuje to, co zyskają niż to, czym charakteryzuje się produkt, który im to zapewni.
Tworząc treść, staraj się więc skupiać właśnie na ów korzyściach. Zajmujesz się sprzedażą foteli biurowych? Zamiast pisać wyłącznie o tym, że Twój fotel ma specjalnie wyprofilowane oparcie, daj znać klientom, że odciąża on kręgosłup, dzięki czemu redukuje jego ból. W ten sposób zwiększysz szanse, że osoby, które borykają się z tym problemem, zainteresują się nim i złożą zamówienie. Tę metodę możesz wykorzystać w promowaniu czegokolwiek – produktu, usługi, bloga.
Spójrz na ten przykład:
W tym wypadku artykuł na blogu promowany jest tym, że zapewni czytelnikowi zwrot pieniędzy, ponieważ pozna on podstawową terminologię wykorzystywaną w niemieckiej biurokracji – bez tego nie byłby w stanie wypełnić dokumentów. Taki post mógłby mieć mniejszą siłę przyciągania, jeżeli brzmiałby: ,,Sprawdź nasz nowy artykuł, o zwrocie podatku w Niemczech.” Za dużo to nie mówi, prawda?
Jeśli nie słyszałeś jeszcze o języku korzyści, koniecznie przeczytaj ten artykuł: Język korzyści – co to jest i jak go skutecznie stosować?
Wiesz, kto jest Twoim odbiorcą?
Jeżeli wiesz już, co chcesz przekazać, zadaj sobie pytanie: do kogo Twoje treści mają być kierowane? Jeśli wiesz, to bardzo dobrze. Jeżeli nie, to musisz zdać sobie sprawę, że jest to bardzo istotny punkt – inaczej będziesz się komunikował z nastolatkiem, a inaczej z matką dwójki dzieci czy biznesmenem.
Pomocne w tym jest stworzenie tak zwanej buyer persony. Ten termin to nic innego, jak pewien wzór klienta, do którego chcesz dotrzeć. Tworzenie buyer persony opiera się na odpowiedzi na kilka lub kilkanaście pytań – w większości wystarczą nam podstawowe informacje, ale zdarza się, że content musi być bardziej rozbudowany i skierowany do szczegółowo określonych osób.
Załóżmy, że zajmujesz się sprzedażą słuchawek. Przykładowe pytania, na podstawie których możesz stworzyć swoją buyer personę, są następujące:
- Ile ma lat?
- Jakiej jest płci?
- Jaki zawód wykonuje?
- Jaki tryb życia prowadzi?
- Gdzie będzie korzystać ze słuchawek?
- Jaki problem pomogą mu rozwiązać?
- Czego od nich oczekuje lub jaki jest jego cel?
- Jakie są jego ewentualne wątpliwości i jak możesz je rozwiązać?
- Jakie kanały komunikacji preferuje?
- Dlaczego miałby u nas kupić?
- A dlaczego wybiera konkurencję?
- I wiele więcej!
Pytania, które sformułujesz, zależą oczywiście od tego kilku czynników, takich ja to, czym się zajmujesz czy jaki produkt lub usługę chcesz sprzedać. Jednak niezależnie od rodzaju działalności, sporządzenie buyer persony powinno być Twoim punktem wyjścia do tworzenia content marketingu. Dzięki temu spojrzysz na treści jako klient, a nie tylko sprzedawca. Radzimy Ci jednak, abyś nie koncentrował się wyłącznie na podstawowych informacjach. Warto zadać szczegółowe pytania, które umożliwią Ci stworzenie bardziej kreatywnego contentu, a także skrócą Twój czas pracy – im więcej informacji, tym łatwiejsza produkcja treści.
Więcej o tworzeniu person marketingowych znajdziesz tutaj i tutaj.
Musisz wiedzieć, jak to przekazać
Gdy ustaliłeś już, co i komu chcesz przekazać, musisz się zastanowić nad tym, jak to zrobić.
- Wybierz formę, w której chcesz to przekazać odbiorcom – post, grafika, a może video lub podcast? Jak już wiesz ze wcześniejszego artykułu, content marketing ma wiele form. Wybierz taką, która będzie naturalnie współgrać z tym czym się zajmujesz.
- Musisz sformułować przekaz w odpowiedni sposób. Pamiętaj, że powinien on być przede wszystkim na temat. Jeżeli będziesz, przysłowiowo, “lać wodę”, to możesz stracić odbiorców już na starcie. Warto więc, abyś przedstawił temat konkretnie – wymienił korzyści, dla Twojego odbiorcy oraz wyjaśnił, jak może je uzyskać. Jeżeli tworzysz artykuł lub film, w którym wyjaśniasz jakiś temat, to również nie odnoś się do kilku wątków naraz (tym bardziej, jeżeli nie mają za dużo wspólnego z tym, o czym chcesz opowiadać). Wprowadza to niepotrzebny chaos.
Po za tym pamiętaj, że ludzi najczęściej przyciąga nagłówek lub po prostu szukają odpowiedzi na jakieś pytanie w wyszukiwarce. Jeżeli im na nie nie odpowiesz, bo zaczniesz opowiadać o pobocznym temacie, jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że wyłączą Twój tekst czy video, zanim dotrą do końca.
- Język, którym się posługujesz, również jest bardzo ważny. Po pierwsze, musi on być odpowiednio dostosowany do odbiorcy. Jeżeli kierujesz sprzedaż swoich produktów do nastolatków, nie będziesz używał specjalistycznego języka, bo nie tylko nic im on nie wyjaśni, ale również zniechęci do poznania Twojej oferty.
Po drugie, content musi być spójny z twoją działalnością. Jeżeli prowadzisz kancelarię prawną, to krótkie filmiki, w stylu instastory, nie zawsze są dobrym rozwiązaniem. Zamiast tego, zdecyduj się, na przykład, na prowadzenie bloga o tematyce prawnej. To przede wszystkim wpłynie na budowanie Twojego wizerunku i wiarygodność. A pamiętaj, że bycie wiarygodnym w oczach klientów jest jednym z celów, który chcesz osiągnąć za pomocą content marketingu.
- Bardzo ważna jest również oryginalność i niepowielanie tego, co już od dawna istnieje i jest dobrze znane innym. Dlatego przed tworzeniem contentu, warto sprawdzić działania konkurencji. Unikniesz w ten sposób udostępnienia czegoś, co jest już po prostu oklepane.
Wybierz odpowiedni kanał dystrybucji
Jednym z elementów sukcesu, w przypadku content marketingu, jest dobranie odpowiedniego kanału dystrybucji, za pomocą którego będziesz udostępniał tworzone przez siebie treści. Ten etap wiąże się mocno ze wspomnianą wcześniej buyer personą. Po raz kolejny musisz potrafić odpowiednio wybrać, jak trafić do konkretnej grupy odbiorców. Pamiętaj, że młodzi ludzie korzystają z zupełnie innych narzędzi niż ich dziadkowie czy nawet rodzice. Dlatego miej na uwadze, że za pomocą Instagrama prędzej dotrzesz do studenta, niż do 60-letniego biznesmena. Oczywiście nie jest to jedynie kwestia wieku. Musisz więc przeanalizować, co będzie optymalną formą kontaktu. Jeżeli nie wiesz, od czego zacząć, zrób research. Sprawdź, z czego korzystają osoby, które są odzwierciedleniem Twojej buyer persony i zdecyduj, czy Twoje treści będą tam pasować. Pomoże Ci w tym artykuł Facebook, Instagram? Z jakich kanałów social media korzystać?
Zaangażuj swoich odbiorców
Angażuj swoich odbiorców na każdym etapie! Jeżeli nie wiesz, jaki content tworzyć, jaką formę wybrać lub masz jeszcze inne wątpliwości – zapytaj ich o to. Znając potrzeby i oczekiwania swoich obserwatorów czy klientów, będziesz w stanie dostarczyć im to, co rzeczywiście potrzebują. Oczywiście nie musisz pisać bezpośredniego pytania na swoim profilu. Możesz natomiast skorzystać z takich funkcji, jak na przykład ankiety na Instagramie.
A gdy Twój content już powstanie – rób to nadal! Możesz w tekście na blogu wkleić link do innego artykułu lub w opisie zdjęcia czy pod filmem zostawić przekierowanie na Twoją stronę – pozwoli Ci to zwiększyć ruch. Dalej też korzystaj z ankiet czy quizów, które są dostępne między innymi na Instagramie. Dzięki temu nie umknie ci zmiana potrzeb Twoich odbiorców.
Content marketing – podsumowanie
Jak widzisz, tworzenie contentu wydaje się proste, jednak jak się okazuje, aby był on efektywny i przyniósł korzyści, musimy wziąć pod uwagę wiele czynników. Oczywiście ten temat jest bardzo rozległy. Istnieją także pewne gotowe schematy, które możesz śmiało wykorzystać w swoich działaniach. Chcesz wiedzieć więcej na ten temat? W kolejnym artykule, dotyczącym contentu, przedstawimy Ci jeden z takich modeli.
Jeżeli zainteresowały Cię te rozwiązania i chcesz rozwinąć content marketing, skontaktuj się z naszym doradcą i umów się na spotkanie.