Pozycjonowanie stron internetowych – poradnik optymalizacji seo krok po kroku
Pozycjonowanie stron internetowych to działania, których celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W przypadku Polski jedyną znaczącą obecnie wyszukiwarką internetową jest wyszukiwarka Google. Miesięcznie korzysta z niej ponad 20 milionów użytkowników, co stanowi blisko 95% ich łącznej liczby. Oznacza to, że wszystkie działania z zakresu pozycjonowania stron przeprowadzane są z myślą o wyszukiwarce Google.
Co to są wyniki wyszukiwania?
Wyniki wyszukiwania to lista stron internetowych, które wyświetlają się po wpisaniu do wyszukiwarki hasła. Inaczej mówiąc, są to strony internetowe, które wyszukiwarka Google uznaje za najbardziej wartościowe. Sposób w jaki ustalane są wyniki wyszukiwania zależy od bardzo wielu czynników, które analizowane są przez wewnętrzne algorytmy Google i to one ostatecznie ustalają, która strona internetowa zajmuje pierwszą i kolejne pozycje.
Co wpływa na pozycjonowanie stron internetowych i jej ostateczny wynik w wyszukiwarce Google?
Pozycja zajmowana przez stronę internetową będzie zależała od dwóch głównych czynników. Treści, która znajduje się na stronie internetowej oraz popularności samej witryny internetowej. Pisząc o treści znajdującej się na stronie internetowej, mam na myśli:
- Ilość treści, która znajduje się w całej witrynie. Czyli na wszystkich podstronach danego serwisu,
- Jakość treści jest dosyć trudna w określeniu. Przykładem treści o wysokiej jakości są np. artykuły blogowe, które w wyczerpujący sposób opisują dany problem. Treści krótkie, notki prasowe zazwyczaj “pozycjonują” się gorzej. Więcej o pisaniu tekstów na bloga dowiesz się z tego wpisu: Copywriting – jak pisać skuteczne teksty na bloga?
- Występowanie i odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi treści strony. Pozycjonowanie stron www będzie zależało od tego, czy w umiejętny sposób zostały dobrane słowa kluczowe. Przykładowo, jeżeli Twoim celem jest wypozycjonowanie artykułu blogowego, w którym podzieliłeś lub podzieliłaś się wartościową wiedzą, to w celu efektywniejszego pozycjonowania Twojego artykułu warto w tytule, nagłówkach oraz w treści umieścić słowa kluczowe. Pamiętaj, aby wysycenie słowami kluczami nie przekraczało 5% wszystkich słów znajdujących się na danej podstronie. W innym wypadku algorytmy Google mogą uznać to za działania sztuczne, a przez to obniżyć widoczność twojej strony w wyszukiwarce,
- Unikalność treści na stronie oraz ich aktualizacja. Pozycjonowanie stron to w dużej mierze tworzenie unikalnych treści. Oznacza to, że Google wymaga od Ciebie oryginalności i kreatywności. Kopiowanie treści z innych serwisów, lub też ich kopiowanie z wprowadzaniem drobnych zmian, nie tylko naraża Cię na prawne konsekwencje, ale także na obniżoną pozycję w wyniku wyszukiwania. Brak aktualizacji strony www także negatywnie wpływa na jej pozycjonowanie. Aktualizowanie i dodawanie nowych treści, szczególnie gdy mówimy o artykułach blogowych, powinno odbywać się z pewną regularnością, tzn. jeżeli posiadasz bazę wartościowych, napisanych już tekstów, postaraj się je publikować w regularnych odstępach czasowych. Nie aktualizuj swojego bloga osobistego lub biznesowego dwa, trzy razy do roku, wrzucając duże ilości tekstu.
Do innych czynników wpływających na pozycjonowanie stron internetowych możemy zaliczyć:
- Liczbę, jakość witryn internetowych oraz linków kierujących z tych witryn do Twojej strony internetowej,
- Profile firmowe w social-media, czyli to czy Twoja firma jest obecna na Facebooku, Instagramie oraz czy posiada wizytówkę Google.
- Odpowiednią architekturę strony www. Witryna Twojej firmy powinna ładować się szybko, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach osobistych. Za szybkość wczytywania strony odpowiada m.in. optymalizacja kodu Twojej witryny oraz plików. Wielkość plików graficznych może znacząco wydłużać czas wczytywania Twojej strony,
- Responsywność strony internetowej, czyli witryna dostosowana do różnych urządzeń. Od 2019 roku wersja mobilna strony www coraz częściej stanowi podstawę, na której bazują algorytmy Google,
- Przyjazne i proste adresy URL, o których wspomniałem wyżej,
- Uporządkowaną witrynę, czyli poprawne linkowanie wewnętrzne. Tak jak każda książka posiada spis treści, wstęp, rozdziały i zakończenie, tak Twoja witryna powinna opierać się na stronie głównej, kategoriach, podkategoriach i pojedynczych podstronach.
- Brak duplikacji treści – przyporządkuj każdą unikalną treść do pojedynczej, konkretnej podstrony. Nie kopiuj i nie twórz kilku podstron z takimi samymi treściami, nie pomoże to w optymalizacji pozycjonowania strony www, a jedynie może zaszkodzić,
- Jedno słowo kluczowe do jednego adresu URL – postaraj się nie kanibalizować słów kluczowych. Używaj jednego słowa kluczowego dla strony kategorii produktowej lub artykułu blogowego. W przypadku gdy kilka podstron będzie się pozycjonować na to samo słowo kluczowe, Google sam wybierze.
Co należy wiedzieć o pozycjonowaniu stron www?
Przede wszystkim zwrócić uwagę na fakt, że pozycjonowaniu to proces długotrwały, a pierwsze efekty zazwyczaj pojawiają się po 9-12 miesiącach.
Jest to też proces wymagający stałego monitorowania. Raz uzyskane pozycje nie są dane na zawsze. Często pojawiają się konkurenci, którzy także pozycjonują stronę www w celu pozyskania wartościowego ruchu. Należy więc stale prowadzić optymalizację www pod kątem pozycjonowania. Z pewnością pomogą tutaj dodatkowe artykuły, nowe produkty w sklepie lub też polepszenie architektury strony www.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o tym, jakie są plusy posiadania dobrej strony internetowej, koniecznie przeczytaj ten artykuł: Dlaczego warto zainwestować w dobrą stronę internetową?
Pozycjonowanie stron internetowych – dlaczego warto?
Głównym celem pozycjonowania stron jest zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce Google. Wraz ze zwiększeniem widoczności zazwyczaj rośnie liczba użytkowników, którzy odwiedzają stronę. Dzieje się tak ze względu na specyficzne zachowania użytkowników internetowych. W przypadku wyszukiwarek pierwsza strona wyników wyszukiwania odpowiada za “wchłanianie” 90% całego ruchu wyszukiwania. Oznacza to, że jeżeli Twoja strona nie znajdzie się w TOP 10, to może uzyskać jedynie 10% ruchu z wyszukiwanego hasła. Pamiętaj jednak, że o te 10% ruchu walczą wszyscy poza TOP10. Dlatego tak ważne jest, aby utrzymać się w pierwszej dziesiątce stron na dane hasło wpisywane do wyszukiwarki.
Ruch z wyszukiwarki jest właściwie bezpłatny. Oczywiście, jeżeli myślisz o profesjonalnym pozycjonowaniu stron www, poniesiesz koszty związane z jego obsługą. Natomiast przewaga pozycjonowania leży w samym pozyskiwaniu użytkowników, co jest bezpłatne w stosunku do reklamy internetowej, w której płacisz za każde kliknięcie bądź sumę wyświetleń reklamy.
Dlaczego więc warto pozycjonować stronę www? – Odpowiedź jest prosta. Dzięki pozycjonowaniu strony uzyskujemy bezpłatny ruch generowany przez użytkowników, którzy poszukują określonych usług, produktów, a więc jest to grupa osób, która z dużym prawdopodobieństwem dokona zakupu danego produktu w Twoim sklepie internetowym. Jest to przewaga nad tradycyjną reklamą, w której emisja reklamy kierowana jest do grupy docelowej, w której zawsze znajdą się osoby, które nie wykazują popytu na dany produkt lub usługę (dotyczy to reklam masowych, nie reklamy internetowej). Pozycjonowanie jest jedną z efektywniejszych możliwości zwiększania widoczności Twojego biznesu w sieci i obok reklam internetowych stanowi podstawę do wzrostu Twojego biznesu.
Jak widać, pozycjonowanie może przynieść wile pozytywnych efektów, ale musi być przeprowadzone w odpowiedni sposób. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, przeczytaj: Pozycja strony w Google – jak ją podnieść? oraz Pozycjonowanie lokalne strony www – jak to robić skutecznie?
Jeżeli interesuje cię profesjonalne pozycjonowanie strony www, skontaktuj się z naszym doradcą – Kubą klikając tutaj.