Statystyki na Instagramie – jak je poprawnie odczytywać?
Prowadzenie profili w mediach społecznościowych to nie tylko dodawanie postów. To również umiejętna analiza ich wyników i zastosowanie wniosków w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów, a także lepszego wykorzystania social media w biznesie. To żaden sekret, że my, marketerzy, bardzo lubimy liczby. Dziś przedstawię ten temat z użyciem statystyk Instagrama 🙂
Statystyki na Instagramie – jak je odczytywać?
Gdzie i jak możemy sprawdzić statystyki profilu na Instagramie? Otóż wewnątrz aplikacji oraz w Creator Studio. Należy jednak pamiętać, że aby mieć dostęp do statystyk należy włączyć konto firmowe (ustawienia->konto->przejdź na konto profesjonalne) bądź konto twórcy na Instagramie. Dziś wytłumaczymy to krok po kroku, na podstawie naszego agencyjnego konta (konto biznesowe).
1. Bezpośrednio w aplikacji Instagram.
2. Za pomocą Creator Studio.
Natywne statystyki Instagrama dotyczą niestety jedynie ostatnich 7 dni. Co więc możemy dzięki nim odczytać?
Ogólne statystyki przedstawiają nam:
- Zasięg, wyświetlenia oraz aktywność na koncie;
- Interakcje dotyczące materiałów;
- Grupę odbiorców, czyli charakterystykę demograficzną odbiorców.
Sprawdzanie statystyk postów
Dodatkowe statystyki znajdziemy w odniesieniu do każdego, pojedynczego posta. Żeby je wyświetlić, należy kliknąć w przycisk ,,Zobacz statystyki’’ pod postem, który nas interesuje.
Następnie zostaniemy przeniesieni do poniższego widoku:
Czego się tutaj dowiemy? Otóż sprawdzimy dokładne liczby opisujące nasz post, m.in. zasięg, liczbę wyświetleń, liczbę interakcji i wiele więcej. Ale o tym za chwilę 🙂
Zacznijmy jednak od tego, że należy odróżnić zasięg od ilości wyświetleń.
Liczba wyświetleń
Informuje nas ile razy dana treść została wyświetlona. Wliczani są tu użytkownicy posiadające konto na platformie, jak i Ci niezalogowani, a także każda odsłona, nawet jeśli jedna osoba wyświetla treść kilka razy.
Natomiast zasięg to liczba wyświetleń kreacji przez unikalnego użytkownika (często używany jest skrót UU – unique users). Czyli w przeciwieństwie do liczby wyświetleń, zasięg informuje nas do ilu osób dotarła treść. Każda osoba, niezależnie od tego, ile razy wyświetla treść, będzie liczona jako jeden odbiorca.
Na zasięg wpływa m.in.:
- Jakość zdjęć;
- Ciekawa i angażująca treść (w jej tworzeniu pomoże Ci artykuł Content marketing – co musisz wiedzieć, żeby robić to dobrze?)
- Dni i godziny postowania, które trzeba uzależnić od czasu, w którym Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni. Na Instagramie możesz to sprawdzić w statystykach.
- Algorytmy! o których opowiemy więcej innym razem 🙂
Zaangażowanie to wszystkie działania jakie podejmuje użytkownik w odniesieniu do danej treści, reklamy etc. Dzieli się ono na widoczne gołym okiem oraz to bardziej ukryte. Widoczne to na przykład polubienie, reakcja i komentarz, zaś niewidocznym działaniem może być wejście na stronę na Facebooku, na profil na Instagramie, zapisanie postu na później, kliknięcie w post czy czas spędzony nad contentem.
Na zaangażowanie składa się m.in. liczba:
- Polubień i komentarzy;
- Przekierowań (kliknięć w link) na stronę zewnętrzną;
- Głosów w ankiecie na Instastory;
- Zapisanych postów na później na IG.
I wiele więcej!
Na naszym przykładzie:
Posty w ciągu ostatnich 7 dni dotarły do 1362 osób (UU), a zostały wyświetlone 1549 razy. Z posta 29 osób przeszło na profil na Instagramie, 6 osób przesłało go dalej, a 7 osób zapisało go na później. Za jego pomocą uzyskaliśmy 10 wejść na profil, 4 nowych obserwujących i jedno przejście na stronę WWW – podaną w opisie BIO. Przechodząc niżej możemy znaleźć ilość wyświetleń konkretnego posta z podziałem na kanały, np. uwzględniając odpowiedni dobór hasztagów i ich skuteczność lub też pozycjonowanie w News Feedzie. Jak widzimy na screenie, post dzięki hasztagom wyświetliło 956 osób.
Sprawdzanie statystyk relacji
Jeżeli chodzi o statystyki relacji, to możemy je znaleźć m.in. w archiwum relacji – dostaniecie się do niego w ten sposób:
Następnie wybieramy interesującą nas relację i klikamy po lewej w statystyki 🙂
Na naszym przykładzie, możemy znaleźć takie informacje, jak m.in:
- Zasięg oraz liczba wyświetleń relacji;
- Liczba odpowiedzi na relację;
- Przejścia na profil z relacji;
- Liczba dotknięć naklejek użytych w instastory (np. oznaczeń osób, miejsc, hasztagów), przejścia do kolejnej klatki, wyjścia z relacji itd. 🙂
Dodatkowo, kiedy zamieścimy w relacji jedną z proponowanych przez Instagram form interakcji z odbiorcami, jak np. ankieta bądź quiz, wyniki znajdziemy klikając w ikonę obok statystyk.
Statystyki na Instagramie – podsumowanie
Jak widzisz, statystyki na Instagramie można odczytać w bardzo prosty sposób i zdecydowanie warto robić to regularnie. Dzięki temu jesteśmy w stanie kontrolować skuteczność naszego contentu i prowadzić działania w oparciu o osiągane wyniki. Pamiętaj, że Instagram to platforma dająca twórcom wiele możliwości, więc warto zadbać, aby nasze starania przyniosły efekty.
Jeśli potrzebujesz wsparcia z zakresu social media, napisz do nas na hello@inmarketing.pl – nasi specjaliści z pewnością rozwiążą Twój problem 🙂