Prowadzenie profili w mediach społecznościowych to nie tylko dodawanie postów. To również umiejętna analiza ich wyników i zastosowanie wniosków w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów, a także lepszego wykorzystania social media w biznesie. To żaden sekret, że my, marketerzy, bardzo lubimy liczby. Dziś przedstawię ten temat z użyciem statystyk Instagrama 🙂

Statystyki na Instagramie – jak je odczytywać?

Gdzie i jak możemy sprawdzić statystyki profilu na Instagramie? Otóż wewnątrz aplikacji oraz w Creator Studio. Należy jednak pamiętać, że aby mieć dostęp do statystyk należy włączyć konto firmowe (ustawienia->konto->przejdź na konto profesjonalne) bądź konto twórcy na Instagramie. Dziś wytłumaczymy to krok po kroku, na podstawie naszego agencyjnego konta (konto biznesowe).

1. Bezpośrednio w aplikacji Instagram.

Statystyki na Instagramie bezpośrednio w aplikacji

2. Za pomocą Creator Studio.

Statystyki na Instagramie za pomocą Creator Studio.
Statystyki na Instagramie za pomocą Creator Studio.

Natywne statystyki Instagrama dotyczą niestety jedynie ostatnich 7 dni. Co więc możemy dzięki nim odczytać? 

Ogólne statystyki przedstawiają nam:

  • Zasięg, wyświetlenia oraz aktywność na koncie;

0Myzkmj0QeJ8HcJmNIT5HEfuvd RqWjEUGta VNbVbIAFe2K8O8GV GlJM wJj46PshF JPKtha2ji 8Clhzzq6q36rjayhTmscn gGkus3t1sRoswa3
  • Interakcje dotyczące materiałów;

1HX7o3R2eQF2avfRJXj1semvJaJin13voKdTBnWoBbLHmBJ eQb3Br1OYWTnYbasvh09fNARFRS9UWl 7ArwMTROO0S5SzW9vpNDTRFFAuqYTdOyoG89ap1TPVNOnESg8kJgY5yO
  • Grupę odbiorców, czyli charakterystykę demograficzną odbiorców.

FGccb8A3glDJ7nB4qp7nsqaYsjRmzhMjsj UpoS1 2CBQv M0SrW5dkPPPSRBN031niUBhOHWLh9GcTQ5C7pjDidhcS9P8SocPBVSvtrwPxT9V

Sprawdzanie statystyk postów

Dodatkowe statystyki znajdziemy w odniesieniu do każdego, pojedynczego posta. Żeby je wyświetlić, należy kliknąć w przycisk ,,Zobacz statystyki’’ pod postem, który nas interesuje.

Statystyki na Instagramie - statystyki poszczególnych postów

Następnie zostaniemy przeniesieni do poniższego widoku:

oCZEdgyBUGiuNG CJUyKZyRbsJfeSiK56Lz9lCfPKLYTvLUHZx5imijBdhJLM0zQun2lirHDFy9GNaD6E QTypVMZbKHltMOpfIItSfXyKpQDBStvg0MkImC5ByUd1Qzf0Sk ci8

Czego się tutaj dowiemy? Otóż sprawdzimy dokładne liczby opisujące nasz post, m.in. zasięg, liczbę wyświetleń, liczbę interakcji i wiele więcej. Ale o tym za chwilę 🙂

Zacznijmy jednak od tego, że należy odróżnić zasięg od ilości wyświetleń.

Liczba wyświetleń

Informuje nas ile razy dana treść została wyświetlona. Wliczani są tu użytkownicy posiadające konto na platformie, jak i Ci niezalogowani, a także każda odsłona, nawet jeśli jedna osoba wyświetla treść kilka razy.

Natomiast zasięg to liczba wyświetleń kreacji przez unikalnego użytkownika (często używany jest skrót UU – unique users). Czyli w przeciwieństwie do liczby wyświetleń, zasięg informuje nas do ilu osób dotarła treść. Każda osoba, niezależnie od tego, ile razy wyświetla treść, będzie liczona jako jeden odbiorca. 

Na zasięg wpływa m.in.:

  • Algorytmy! o których opowiemy więcej innym razem 🙂 

Zaangażowanie to wszystkie działania jakie podejmuje użytkownik w odniesieniu do danej treści, reklamy etc. Dzieli się ono na widoczne gołym okiem oraz to bardziej ukryte. Widoczne to na przykład polubienie, reakcja i komentarz, zaś niewidocznym działaniem może być wejście na stronę na Facebooku, na profil na Instagramie, zapisanie postu na później, kliknięcie w post czy czas spędzony nad contentem.

Na zaangażowanie składa się m.in. liczba:

  • Polubień i komentarzy;
  • Przekierowań (kliknięć w link) na stronę zewnętrzną;
  • Głosów w ankiecie na Instastory;
  • Zapisanych postów na później na IG.

I wiele więcej!

Na naszym przykładzie:

Statystyki na Instagramie - statystyki konkretnego posta

Posty w ciągu ostatnich 7 dni dotarły do 1362 osób (UU), a zostały wyświetlone 1549 razy. Z posta 29 osób przeszło na profil na Instagramie, 6 osób przesłało go dalej, a 7 osób zapisało go na później. Za jego pomocą uzyskaliśmy 10 wejść na profil, 4 nowych obserwujących i jedno przejście na stronę WWW – podaną w opisie BIO. Przechodząc niżej możemy znaleźć ilość wyświetleń konkretnego posta z podziałem na kanały, np. uwzględniając odpowiedni dobór hasztagów i ich skuteczność lub też pozycjonowanie w News Feedzie. Jak widzimy na screenie, post dzięki hasztagom wyświetliło 956 osób.

Sprawdzanie statystyk relacji

Jeżeli chodzi o statystyki relacji, to możemy je znaleźć m.in. w archiwum relacji – dostaniecie się do niego w ten sposób:

Następnie wybieramy interesującą nas relację i klikamy po lewej w statystyki 🙂

Na naszym przykładzie, możemy znaleźć takie informacje, jak m.in:

  • Zasięg oraz liczba wyświetleń relacji;
  • Liczba odpowiedzi na relację;
  • Przejścia na profil z relacji;
  • Liczba dotknięć naklejek użytych w instastory (np. oznaczeń osób, miejsc, hasztagów), przejścia do kolejnej klatki, wyjścia z relacji itd. 🙂

Dodatkowo, kiedy zamieścimy w relacji jedną z proponowanych przez Instagram form interakcji z odbiorcami, jak np. ankieta bądź quiz, wyniki znajdziemy klikając w ikonę obok statystyk.

4

Statystyki na Instagramie – podsumowanie

Jak widzisz, statystyki na Instagramie można odczytać w bardzo prosty sposób i zdecydowanie warto robić to regularnie. Dzięki temu jesteśmy w stanie kontrolować skuteczność naszego contentu i prowadzić działania w oparciu o osiągane wyniki. Pamiętaj, że Instagram to platforma dająca twórcom wiele możliwości, więc warto zadbać, aby nasze starania przyniosły efekty.

Jeśli potrzebujesz wsparcia z zakresu social media, napisz do nas na hello@inmarketing.pl – nasi specjaliści z pewnością rozwiążą Twój problem 🙂