Real – Time Marketing – Na czym polega i od czego zacząć?
Agencjom Marketingowym bardzo zależy, aby brać czynny udział w komunikacji swoich klientów oraz jak najszybciej i najskuteczniej reagować na bieżące wydarzenia na świecie. Najlepszym narzędziem, które będziesz mógł wykorzystać jest (RTM) Real – Time Marketing, czyli popularny trend w mediach społecznościowych. W dosłownym znaczeniu RTM to marketing czasu rzeczywistego, który wiele topowych współczesnych marek wykorzystuje w swojej komunikacji. Jak posługiwać się RTM w odpowiedni sposób? Jakie marki najczęściej korzystają z RTM? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej!
Czym jest Real – Time Marketing?
Real – Time Marketing, czyli marketing dziejący się w czasie rzeczywistym to działania, które są reakcją czy nawiązaniem do zdarzeń (politycznych, medialnych czy sportowych). Są to wszelkiego rodzaju naturalnie tworzone grafiki, memy, posty w social mediach czy krótkie filmiki video. Dobrym przykładem dopasowującym się do trendu RTM jest marka IKEA.
Kiedy mamy do czynienia z RTM?
Do czynienia z RTM mamy wtedy, gdy firma do swojej komunikacji marketingowej w sieci nawiązuje najczęściej w sposób humorystyczny do aktualnych wydarzeń kulturalnych, premier filmowych, serialowych, internetowych memów lub wydarzeń politycznych. Dzięki komunikacji Real – Time marki mogą podbić serca swoich fanów, czego rezultatem będzie zwiększenie zaangażowania i lojalności w mediach społecznościowych oraz skrócenie dystansu między marką, a jej odbiorcami. Na przykład, gdy bohater kultowego serialu “Gra o tron” Hodor zginął, IKEA przygotowała grafikę promocyjną.
Dlaczego warto zainwestować w RTM?
Największą zaletą Real – Time marketingu są minimalne koszty. Jeśli masz w głowie jakiś oryginalny, nietuzinkowy pomysł, usiądź i stwórz do niego grafikę. Przy małym nakładzie pracy możesz osiągnąć spektakularny sukces. W najgorszym przypadku, grafika nie zostanie zauważona, a w najlepszym? Możesz uzyskać potężne zasięgi. Wpisy i grafiki RTM nawiązujące do bieżących wydarzeń mają największe zaangażowanie odbiorców. Jeśli potencjał RTM zostanie odpowiednio wykorzystany może zyskać duży sentyment odbiorców. Poniżej przykład Jakuba Biela, który uzyskał 900 tysięcy zasięgu przy 10 tysiącach obserwujących. Jakub przygotował tę grafikę na premierę Iphone’a.
RTM – jak robić to dobrze?
RTM musi nawiązywać do wartości reprezentowanych przez daną markę, wtedy prowadzone działania będą autentyczne. Żeby kampanie miały jak największą ilość polubień, udostępnień, komentarzy – duże zasięgi należy przestrzegać kilku ważnych elementów:
- Pamiętaj o czasie publikacji, post najlepiej jest dodać od razu po wydarzeniu, które miało miejsce, najpóźniej kilka godzin po. Jeśli zrobimy to po dłuższym czasie nasi odbiorcy nie będą już tak bardzo zainteresowani treścią posta.
- Rozpiska wydarzeń to podstawa żeby być na bieżąco, jeśli chcemy nawiązać na przykład do rozgrywek Igi Świątek, bądźmy przygotowani zawsze na dwa rozwiązania – pozytywne i negatywne.
- Pamiętaj o systematyczności w dodawaniu postów i treści oraz w utrzymywaniu stałego kontaktu z fanami
- Korzystaj z odpowiednich narzędzi. Jeśli decydujesz się na marketing czasu rzeczywistego warto wykorzystać na przykład Google Trends. Pamiętaj tylko, że nie zawsze wszystkie wątki będą interesujące dla danej grupy odbiorców.
Przykłady Real – Time marketingu
- Marka “Żywiec”, która z okazji wygranej Igi Świątek zamieściła grafikę z butelką piwa.
- Marka Kit- Kat w nawiązaniu do wyginającego się Iphona 6.
Ten temat nie mógł zostać niezauważony! Telefon za kilka tysięcy złotych, który pod lekkim naciskiem zaczyna się wyginać? Trzeba to wykorzystać!
- Marka NIVEA i przykład jej postu po przegranym meczu Polska – Senegal.
- Marka Krakus w odpowiedzi na wydarzenie związane z poszukiwaniem pytona w Polsce.
- Kultowy przykład marki OREO, która pokazała swój produkt, podczas Super Bowl na którym zgasło światło.
Przedstawione przykłady to tylko kropla w morzu tego, co możemy znaleźć w internecie. Posługując się powyższymi wskazówkami przyciągniesz nowych klientów, wzmocnisz więź ze stałymi konsumentami oraz zachęcisz do odwiedzenia swoich profili użytkowników, którzy znaleźli się na Twojej platformie zupełnie przypadkowo. Co ważne, jeśli będziesz działać w sposób przemyślany i autentyczny, nawet jeśli nie zdobędziesz zawrotnej liczby nowych klientów, możesz polepszyć relacje ze swoją stałą publicznością.