Kampanie Google Ads na Black Week, Black Friday i Cyber Monday
Wydarzenia Black Friday, Black Week i Cyber Monday już na stałe zagościły w Polsce.
Wielu przedsiębiorców wie, że te wydarzenia to ogromna okazja na zwiększenie zysków. Google Ads to narzędzie, które może nam w tym pomóc. Istotne jest jednak, aby cały proces został dokładnie przemyślany przez reklamodawcę.
Black Friday, Black Week, Cyber Monday i wszelkie inne warianty – o co właściwie tutaj chodzi? Czarny Piątek (Black Friday) to dzień specjalnych okazji cenowych, które przygotowane zostały przez firmy w ostatni piątek listopada. . Klienci szukają wymarzonych produktów w niższych cenach, natomiast sprzedawcy dążą do zwiększenia swoich zysków i opróżnienia magazyny z zalegającego towaru. To też świetna okazja do pozyskania nowych klientów, którzy mogą stać się lojalnymi odbiorcami marki. W tym roku Black Friday przypada na 25 listopada 2022.
Aktualnie widzimy wykorzystywanie określenia “Black” to wielu innych promocji. Jak z pewnością sami zauważyliście, Black Friday to nie jedyne wydarzenie wyprzedażowe listopada. Wspominałem już o innych wariantach promocji takich jak Black Week (cały tydzień), Cyber Monday (tylko poniedziałek), zauważymy jeszcze zapewne Black November (cały listopad promocji), Black Weekend (wyprzedaż sobota i niedziela).
Aktywność Black Friday można zauważyć jeszcze przed 2015, lecz to właśnie w 2015 to wydarzenie staje się popularne w Polsce. Obniżki potrafią być bardzo wysokie, a do samych zakupów zachęca ograniczenie czasowe i ilościowe produktów, bo przecież każda studnia ma swoje dno. Koniec listopada oznacza także początek zakupów świątecznych, czyli możemy kupić coś dla siebie i bliskich w niższych cenach.
Zaplanuj kampanię Google Ads z wyprzedzeniem
Absolutnie nie można konfigurować kampanii Google Ads kilka godzin przed początkiem promocji. Pamiętajmy, że Google Ads wymaga sprawdzenia reklam i czasami potrafi to zająć nawet dzień, co może zrujnować nasze plany.
Przygotuj swoją stronę internetową
Tak artykuł mówi o tym, jak przygotować Google Ads, ale strona internetowa jest miejscem, gdzie przekonamy użytkownika do zakupów. Jeśli mamy na to czas i pieniądze, warto rozważyć przygotowanie landing page, który pokaże dokładnie naszą ofertę i ułatwi użytkownikom drogę do zakupów. Jeśli nie mamy takiej możliwości, musimy wykonać kilka podstawowych czynności takich jak wymiana zdjęć na wersje promocyjne (np. banerów na stronie), wyeksponowanie produktów w promocji.
Co jest istotne, pamiętajmy o zaktualizowaniu cen i daty, do kiedy nowe ceny będą obowiązywać. Jeśli sprzedajemy za pomocą e-commerce i korzystamy z Google Zakupy, warto pamiętać o tym, że nowe dane produktowe nie pojawią się natychmiast. Nasz feed produktowy z nowymi danymi będzie przesłany do Merchant Center, gdzie musi zostać ponownie zweryfikowany. Nie zostawiajmy zatem tego na ostatnia chwilę.
Przygotuj odpowiedni komunikat
Zawsze sugeruję, by przygotować odpowiednie teksty reklam do tego, co promujemy. Pamiętajmy, że nawet jeśli wywalczymy pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwarki Google, to nasz tekst może nie przekonać użytkownika do kliknięcia. Uniwersalne teksty pasujące do wszystkiego są wygodne do stworzenia i potem do implementacji w systemie Google Ads, lecz nie zawsze radzą sobie z przekonaniem do kliknięcia w daną reklamę. Zasugeruje prosty proces przygotowania materiałów tekstowych dla konta Google Ads, który ma być gotowy do reklamy produktów z czterech kategorii.
- Napiszmy uniwersalne teksty związane z promocją, czy jest to Black Friday czy może Black Weekend, ile trwa dane wydarzenie. Sugeruje napisać: 4 x 90 znaków, 1 x 60 znaków i 5 x 30 znaków.
- Wybraliśmy kategorie produktów, więc napiszmy teksty reprezentujące dane kategorie, czyli 4 x 90 znaków na kategorię, 2 x 30 znaków na kategorię.
- Kolejna kwestia to rozszerzenia/zasoby czyli dodatki do reklam, które mogą ułatwić drogę użytkownikom do celu. Większość z nich wymaga nagłówków do 25 znaków, dlatego należy wybrać odpowiednie miejsca, gdzie chcemy kierować dodatkowo ruch. Zawsze sugeruję skorzystać z rozszerzenia linków – po pierwsze, kiedy wygramy bid, nasza reklama zajmie więcej miejsca na szczycie wyników i być może skróci użytkownikowi drogę do celu.
- Warto też przygotować kilka rodzajów tekstów 60 znaków, sugeruje 3 x 60 o samej promocji i może kilka 60 reprezentujących kategorię produktów.
Czas dołożyć pieniądze
Okres wyprzedaży Black to świetna okazja na wielkie zyski, ale jeśli chcemy coś zyskać, to musimy zainwestować. Warto rozważyć zwiększenie budżetu konta, ponieważ pamiętajmy jak na co dzień konkurujemy z innymi, to podczas tego wyjątkowego okresu ta sama konkurencja może zainwestować znacznie więcej niż my. To może sprawić, że nasze reklamy w Google Ads mogą nie być tak konkurencyjne, jak chcemy.
Bez oszustw
Przypomnę, że sztuczne zawyżanie cen przed promocją i następnie obniżanie ich na czas promocji jest nielegalne w polskim prawie. Jeśli ktoś zdecyduje się zgłosić nasze praktyki, to możemy za to zapłacić wysoką karę. Bądźmy uczciwi wobec naszych klientów.
Grupy remarketingowe i niestandardowe grupy odbiorców
Pamiętajmy, by przygotować na Black Friday, Black Week czy Cyber Monday odpowiednie grupy odbiorców remarketingu. Pamiętajmy, że grupy muszą się zapełnić odbiorcami, którzy wchodzą na naszą stronę www. W zależności czy przychodzi do nas dużo użytkowników, czy mało, czas jaki jest potrzebny na uzbieranie takich list, może się od siebie różnić. Dlatego sugeruję, by odpowiednie grupy budować co najmniej miesiąc przed promocją. Niestandardowe grupy to trochę inna historia – te grupy budujemy na podstawie słów kluczowych, odwiedzanych stron www i tematów. Te grupy możemy zbudować w dowolnym momencie lecz zawsze sugeruje nie zostawiać wszystkiego na ostatnią chwilę, pamiętajmy, że nawet jeśli my jako reklamodawcy mamy siłę pracować w systemie reklamowym, to nie oznacza, że system będzie współpracować z nami. Zawsze trzeba wziąć pod uwagę ewentualne problemy ze stabilnością narzędzia. Stworzone listy niestandardowe mogą zostać wykorzystane w kampaniach graficznych.
Jak przygotować swój merchant center
Nie jesteśmy w stanie przygotować wszystkiego w Google Ads – należy też wprowadzić kilka zmian w Google merchant Center. Najważniejszym elementem będą etykiety dla produktów. Zawsze znajdziemy produkty sprzedające się lepiej od innych, dlatego warto dodać im etykiety i stworzyć z nich specjalne kampanie w Google Ads. Etykiety też pomogą naszym produktowym kampaniom remarketingowym – wskażemy systemowi, co dokładnie ma wyświetlać odbiorcom, których wybraliśmy.
Co wybrać w etykietach? Zależy jak zbudowany jest nasz sklep. Pod etykietę powinny trafić najlepiej sprzedające się produkty. Następnie możemy podzielić produkty na wysokość zniżki, by nie mieszać wyjątkowo dobrych zniżek z bardziej standardowymi. Natomiast jeśli zastosujemy np.“-30% na cały asortyment” to warto podzielić etykiety na kategorie. W takim wypadku wiemy, że najbardziej zależy nam na sprzedaży zawartości etykiety X – dlatego kampania Google Ads zawierająca etykietę z produktami X otrzyma większy budżet od reszty.
Kolejny bardzo istotny element to atrybuty naszego feedu produktowego – mianowicie sale_price i sale_price_effective_date, czyli nowa cena promocyjna i data do kiedy ta promocja obowiązuje. Kiedy ustawimy te atrybuty poprawnie, nasze reklamy w Google Zakupy i darmowe informacje w Google Zakupy, otrzymają małą zmianę wizualną – cena (regular price) zostanie przekreślona i obok niej pojawi się cena promocyjna (sale price). Pamiętajmy jednak, że nie otrzymamy rezultatów natychmiast, czyli ponownie powtórzę – nie róbmy wszystkiego na ostatnią chwilę.
Szybkie tipy dla kampanii Black:
- Stwórzmy nowe kampanie, nie przerabiaj aktualnie działających. Przerabianie standardowych kampanii tylko spowolni powrót do normalności po promocjach.
- Jeśli znamy już słowa kluczowe, które wiemy, że nie przyniosą nam zysków, stwórzmy z nich listy wykluczających słów kluczowych i podłączmy do nowych kampanii w Google Ads.
- Przygotujmy teksty reklam i rozszerzeń wcześniej – nie ma nic gorszego niż pisanie reklam na żywo podczas kreacji kampanii.
- Podnieśmy stawki CPC, gdzie tylko można. Nie chcemy znaleźć się w sytuacji, kiedy zwiększamy budżet kampanii, a zapominamy o stawkach za słowa kluczowe, na które kampania angażuje.
- Skorzystajmy z rozszerzeń i zasobów. To dodatki do reklam tekstowych, które sprawią, że klient dotrze szybciej tam gdzie chce (rozszerzenie linków) lub uratują reklamę, jeśli jej tekst nie odpowie dokładnie na zapytanie klienta (rozszerzenie promocji) i od razu wyśle użytkownika tam, gdzie chce się znaleźć.
- Wprowadźmy odpowiednie etykiety dla produktów – ułatwi to konfigurację kampanii produktowych i remarketingu produktowego.
- Pamiętajmy o zmodyfikowaniu feedu produktowego o sale_price i datę zakończenia promocji.