Kim są odbiorcy na Facebooku? Temat ten od zawsze widnieje na tapecie i jest poruszany dość często. Ciężko nie myśleć o tym w wielu kategoriach, także z perspektywy firm, które próbują sprzedać swoje produkty przy pomocy systemu reklamowego Facebook Ads. Czy Facebook w ogóle sprzedaje? Czy jestem w stanie sprzedać swoje produkty użytkownikom, którzy pierwszy raz mają styczność z moją firmą? Jak dotrzeć do tych użytkowników, którzy dokonają zakupu? Pytań jest wiele. Mam nadzieję, że ten artykuł rozwieje choć część wątpliwości. Dowiesz się z niego więcej o konkretnych grupach odbiorców na Facebooku, które pozwalają generować sprzedaż. Przygotuj się na konkretne informacje, zapinaj pasy i ruszamy…

Jak określić grupę docelową klientów?

Po pierwsze, zastanów się, czy temat grup odbiorców jest Ci dobrze znany. Jeśli czujesz, że musisz pogłębić wiedzę, przeczytaj artykuł: Jak analizować grupę docelową, czyli kim są Twoi odbiorcy? Pomoże Ci on lepiej zrozumieć opisywane przeze mnie grupy odbiorców Facebooka.

1. Wszystkie osoby odwiedzające witrynę w ciągu x dni

Prawdopodobnie nie zaskoczę Cię, gdy powiem, że za dużą część sprzedaży odpowiada ciepły ruch. Można jednak rozwinąć ten temat i wyróżnić wiele opcji, które pomagają zrozumieć, jak złożone są grupy odbiorców na Facebooku.

Pierwsza opcja to wybór czasu retencji (czasu, od którego mierzysz wejścia użytkowników na stronę). To, jaki czas wybierzesz, zależy od wielu czynników. Ważne jest przede wszystkim to, jak dużo czasu potrzebuje użytkownik, żeby dokonać zakupu. W przypadku dóbr drogich będzie to zazwyczaj więcej czasu, a w przypadku dóbr nabywanych bez większego zastanowienia mniej czasu. Należy pamiętać, że maksymalny okres retencji dla wszystkich osób odwiedzających witrynę to 180 dni.

Grupa odbiorców Facebook czas retencji

2. Wszystkie osoby odwiedzające konkretne strony internetowe z zawężeniem częstotliwości

Opcją, która dodatkowo doprecyzuje grupę użytkowników odwiedzających stronę www jest zawężenie tej grupy filtrem częstotliwości. Im więcej razy użytkownik był na stronie, tym większe prawdopodobieństwo, że związał się już z marką. Może być on zatem bardziej podatny na komunikat w postaci reklamy. Warto wykorzystać bardziej otwarte, bezpośrednie copy i grafiki kierując reklamę do takich użytkowników.

Zawężenie częstotliwości grupa odbiorców facebook

3. Porzucone koszyki

Jedna z najlepiej konwertujących grup odbiorców to użytkownicy, którzy dodali produkt do koszyka, ale go nie kupili. Jasnym jest, że takie osoby były zainteresowane danym produktem. Prawie każdy sklep internetowy, który reklamuje się na Facebooku, powinien zawierać tę grupę odbiorców w swoim arsenale. Wyjątkiem są przypadki, w których istnieje bardzo mała liczba konwersji “dodanie do koszyka” – zwyczajnie nie opłaca się wtedy puszczać reklam. Wynika to z częstotliwości, która jest olbrzymia dla tak małej grupy odbiorców.

Dodatkowo można dzielić i zawężać użytkowników, którzy porzucili koszyk z konkretnymi produktami (umożliwia to filtr adresu URL). Przedstawiony przykład dotyczy tworzenia grupy odbiorców z poziomu zakładki “odbiorcy”. Można także stworzyć taką grupę z poziomu zestawu reklam wybierając opcję “Retargetowanie reklamy wśród osób, które podjęły interakcję z Twoimi produktami na Facebooku i poza nim”, a następnie wybierając interesujące nas ustawienia.

Przeczytaj też: Zainteresowania na Facebooku z perspektywy użytkownika i marketera

Grupa odbiorców Facebook porzucone koszyki

4. Sprzedaż krzyżowa produktów (Cross-selling) 

Kolejną grupą odbiorców są użytkownicy, którzy dokonali zakupu produktów z danego katalogu, więc oferujemy im produkty z innego. Dla przykładu – sprzedając produkt do pielęgnacji włosów, oferujemy produkty do pielęgnacji ciała. Zazwyczaj będą to zestawy reklam z najlepszymi wynikami.

Trzeba jednak uważać na częstotliwość wyświetlania reklamy z uwagi na liczbę zakupów! Jeśli częstotliwość będzie zbyt duża, warto rozważyć okresowe włączanie reklamy (np. jedynie na tydzień lub dwa razy w miesiącu). Ustawienie możliwe do wykonania z poziomu zestawu reklam podczas tworzenia kampanii.

cross-selling na facebooku

5. Osoby z listy niestandardowej (np. baza kontaktów)

Potencjalnie jedna z najlepszych grup niestandardowych odbiorców. Mogą być nimi np. osoby np. subskrybujące newsletter. Są to osoby zainteresowane marką i produktami, które z dużym prawdopodobieństwem mogą kupić. Dla firm, które posiadają odpowiednie dane są to bardzo wartościowe grupy odbiorców. By stworzyć taką grupę odbiorców należy wybrać opcję “Lista klientów” w niestandardowych grupach odbiorców Facebooka, a następnie postępować zgodnie z instrukcjami.

osoby z listy niestandardowej facebook

7. Osoby, które aktualnie lubią Twoją stronę na Facebooku

Osoby wchodzące w interakcje ze stroną na Facebooku są często osobami, które mogą dokonać zakupu. Warto zatem od czasu do czasu skierować do tych użytkowników reklamę. Warto pamiętać jednak żeby nie przesadzać i nie kierować zbyt nachalnych reklam. Należy zwrócić uwagę na wielkość fanpage przy ustawianiu reklam oraz ustalaniu budżetu dla tej grupy odbiorców. Retencja dla tej grupy odbiorców wynosi 365 dni, a więc więcej niż w przypadku strony www.

Żeby dowiedzieć się więcej o budżecie, przeczytaj też: Ile kosztuje reklama na Facebooku?

reklamy dla osób lubiących stronę na facebooku

8. Grupy podobnych odbiorców (Lookalike)

W ostatnich miesiącach zauważyliśmy rosnące znaczenie podobnych grup odbiorców. Często okazuje się, że są one najskuteczniejszą opcją, by budować sprzedaż wśród nowych użytkowników. W wielu przypadkach sprawdzają się lepiej niż grupy odbiorców tworzone po zainteresowaniach lub zachowaniach.

Szczególnie dobrze radzą sobie grupy podobnych odbiorców tworzone od osób odwiedzających witrynę oraz aktualnie lubiących stronę na Facebooku. Ustawienia pozwalają na różne dopasowanie do grupy docelowej. Im większy % tym mniej dopasowana grupa docelowa. Zalecamy używanie grup podobnych w dopasowaniu do 3% (najczęściej do 1%). 

Grupa odbiorców facebook lookalike

Faktem jest, że za sprzedaż odpowiadają głównie kampanie skierowane do odbiorców, którzy weszli w jakiś sposób w interakcję z firmą. Nie jest jednak powiedziane, że kampanie do nowych użytkowników nie przyniosą żadnej sprzedaży. W wielu przypadkach okazuje się, że jest to możliwe. Szczególnie, gdy mówimy o dobrach szybkozbywalnych, które nie nadwyrężają zbyt dotkliwie kieszeni użytkownika.

Wyżej wymienione grupy remarketingowe są bardzo ważne i polecamy z nich korzystać. Nie oznacza to, że mamy zamykać się na świeży, nowy ruch. W tym celu wskazaliśmy grupy podobnych odbiorców, które często radzą sobie niegorzej niż ciepły ruch.

Więcej na temat reklam na Facebooku dowiesz się z naszych innych artykułów:

A jeśli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w tworzeniu kampanii, śmiało napisz do nas na hello@inmarketing.pl! Więcej na temat współpracy przy kampaniach Facebook Ads dowiesz się z naszego poradnika TUTAJ.