Większość z nas na hasło „social media” automatycznie myśli o Facebooku. Nie jest to niczym dziwnym, biorąc pod uwagę, że jest to najczęściej używany portal społecznościowy na świecie. Facebook to jedyne medium społecznościowe, które przekroczyło próg 2 miliardów aktywnych użytkowników w skali globalnej.

W Polsce zalogowanych i aktywnych jest około 21,5 miliona osób. Dla porównania liczba aktywnych użytkowników Instagrama to około 1 miliard (dane z października 2018). Oba serwisy, tak jak zresztą pozostałe media społecznościowe, mają swoje zalety, wady oraz funkcje, które mogą być przydatne w prowadzeniu działań marketingowych firmy.

Jak wybrać właściwy kanał social media dla firmy?

Przed podjęciem działań marketingowych w mediach społecznościowych musimy zadać sobie dwa podstawowe pytania. Pytania, dzięki którym wybierzemy odpowiedni kanał lub kanały komunikacji i dostosujemy nakłady energii, czasu i pieniędzy przeznaczane na działania wizerunkowe i promocyjne. Krótko mówiąc, będziemy wiedzieć, z jakich kanałów social media korzystać?

Pierwsze i podstawowe pytanie brzmi: “Czy z danego portalu społecznościowego korzystają nasi potencjalni klienci, partnerzy i konkurencja?”. Jeżeli odpowiedź brzmi „tak”, jest to znak, że i naszej firmy na takim portalu nie może zabraknąć.

Drugie pytanie to: “Jaki content będzie naszym materiałem reklamowym i czy nadaje się on do publikacji na danym portalu społecznościowym?”. Kampanie marketingowe mogą składać się w przeważającej części z przekazu w formie zdjęć, treści pisanej, filmów, grafik i infografik. Nie każdy content nadaje się do publikacji na każdym portalu społecznościowym.

Facebook

Aktualnie, jeżeli firma chce być firmą nowoczesną i działającą na miarę XXI wieku, powinna znaleźć się na Facebooku. Bez względu na branżę, w jakiej działa. Facebook to miejsce, w którym znajdziemy sklepy, restauracje, hotele, warsztaty samochodowe, gabinety lekarskie, firmy z szeroko pojętego obszaru przemysłu i niemal wszystkie usługi. Nie ważne czy firma działa w sektorze B2B, czy B2C, powinna posiadać swoją stronę na Facebooku.

Serwis ten umożliwia budowanie wizerunku marki i społeczności z nią związanej oraz oferuje rozbudowane narzędzia do prowadzenia kampanii marketingowych. Z powodzeniem można na nim publikować każdy rodzaj treści. Prowadzenie aktywnego, kompletnego i wartościowego konta na Facebooku zwiększa wiarygodność firmy i stanowi dla użytkowników źródło zarówno podstawowych informacji o firmie, pozwala pozostać na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami i umożliwia odpowiadanie i natychmiastowe reagowanie na zamieszczane treści.

To właśnie na tym portalu użytkownicy szukają informacji dotyczących wydarzeń, produktów, usług oraz opinii innych klientów. Utworzenie i prowadzenie strony na Facebooku przynosi wymierne korzyści przedsiębiorstwom z każdej branży, jednak wśród liderów, którzy czerpią najwięcej korzyści z komunikacji poprzez ten kanał należą firmy zajmujące się:

  • mediami,
  • sportem i rekreacją,
  • zdrowym trybem życia,
  • żywnością,
  • turystyką,
  • informatyką i sprzętem komputerowym,
  • motoryzacją.

Instagram

Instagram jest miejscem, gdzie użytkownicy poszukują przede wszystkim rozrywki, inspiracji, relaksu. To kanał doskonale sprawdzający się w przypadku firm posiadających atrakcyjny wizualnie content, udostępniany w formie zdjęć i filmów.

Według statystyk największą grupę użytkowników Instagrama stanowią osoby w wieku od 18 do 34 lat. Jest to zatem serwis skupiający głównie młode osoby, zwracające uwagę na wartości estetyczne publikowanych treści. Ten kanał komunikacji sprawdzi się dobrze dla firm działających w:

  • bardzo szeroko pojętym lifestyle,
  • branży modowej,
  • gastronomii,
  • motoryzacji,
  • sporcie i rekreacji,
  • turystyce.

Instagram jest mniej rozbudowany niż Facebook i nie daje tak szerokich możliwości prowadzenia i monitorowania działań marketingowych. Jest jednak dobrym wyborem dla firm, które w atrakcyjny wizualnie sposób potrafią zaprezentować swoją działalność.

Przeczytaj także: Statystyki na Instagramie – jak je poprawnie odczytywać?

Czy każda firma posiadająca konto na Facebooku powinna także działać na Instagramie?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Są firmy, które z powodzeniem prezentują swoją działalność na Instagramie, mimo iż z pozoru ich produkty i usługi nie są fotogeniczne. Niektóre działają równie prężnie na obu portalach. Są też takie, które skupiają się wyłącznie na jednym z nich.

Warto pamiętać, że Instagram skupia około miliarda aktywnych użytkowników. To ogromna, potencjalna baza klientów. Baza, która choćby z uwagi na sam jej rozmiar, jest grą wartą świeczki. Jeżeli tylko jako firma widzimy potencjalne zastosowanie Instagrama w naszej działalności i możemy na taką działalność przeznaczyć czas, warto założyć tam konto firmowe. Zwłaszcza że świat social media bez przerwy się rozwija, a najbardziej dynamiczny wzrost użytkowników ma miejsce właśnie w przypadku tego serwisu.

Kanały Social Media 4 1
Źródło: Freepik, https://www.freepik.com/free-photo/people-working-laptop-meeting_3532662.htm#query=laptop%20data&position=23&from_view=keyword&track=ais, stan na 02.01.2019

Jeśli sam nie masz czasu na prowadzenie działań w kanałach social media albo nie jesteś przekonany, że się to opłaca, skorzystaj z rad i pomocy agencji marketingowej. My, poza tworzeniem treści na Twoje media społecznościowe, zadbamy również o skuteczną kampanię reklamową, która przyniesie nieoczekiwane efekty. Zapraszamy do współpracy!