Jak działa LinkedIn? Cz.1 – Działania organiczne
LinkedIn może zapewniać sporo korzyści, pod warunkiem, że konto jest prowadzone poprawnie. A jak to robić i na jakie funkcje warto zwrócić uwagę? Właśnie tego dowiesz się z naszego artykułu!
Czym jest i dla kogo jest LinkedIn
LinkedIn jest międzynarodowym serwisem społecznościowym, jednak w odróżnieniu od Facebooka skupia nieco inną grupę odbiorców. Portal ten wykorzystywany jest głównie do celów zawodowo-biznesowych, takich jak np. nawiązywanie kontaktów z pracodawcami lub pracownikami. Najszerzej rzecz ujmując, LinkedIn służy do przedstawienia swojego doświadczenia zawodowego i zwiększania sieci kontaktów zawodowo-biznesowych. Jest to też stale zmieniająca się platforma, która coraz bardziej dostosowuje się do potrzeb użytkowników. O niektórych opcjach pisaliśmy w artykule poświęconym styczniowym nowościom w social media.
Niezależnie od tego w jakiej branży pracujesz, jakie masz doświadczenie lub czy może dopiero zaczynasz podróż swoją ścieżką zawodową – LinkedIn jest dla Ciebie. Założenie konta jest proste, wymaga jedynie odrobiny wyobraźni przy tworzeniu wyjątkowych opisów oraz dobrego zdjęcia, choć niekoniecznie w garniturze! Co więcej, samo założenie i prowadzenie konta jest darmowe, o ile nie zdecydujesz się na opcję „premium”, oferującą dodatkowe korzyści. Jednak bądźcie spokojni, wersja podstawowa w zupełności wystarczy!
Na początek – funkcje LinkedIna
To chyba najważniejsza część w przypadku każdego portalu społecznościowego. To pigułka wiedzy o tym, jak korzystać z dostępnych funkcji, by Twój profil przyciągał użytkowników. Będą to główne funkcjonalności, na których bazuje portal.
- publikowanie i wyszukiwanie ofert pracy
- publikowanie wartościowych treści (np. artykuły branżowe, własne artykuły)
- promowanie firmy, bloga, marki osobistej
- umieszczanie i potwierdzanie referencji
- przegląd statystyk
- tworzenie i przynależność do grup społecznościowych, tematycznych
Funkcji dostępnych na LinkedIn jest znacznie więcej – pomijamy te najprostsze, jak komentowanie postów, dodawanie kontaktów czy popularne polubienia. Wyżej wymienione to funkcje główne, a skupienie się na nich pozwoli osiągnąć cel, jakim jest pozyskiwanie ofert pracy i wzmacnianie swojej zawodowej ścieżki.
Poprowadzimy dla Twojej firmy profil na Linkedin – dowiedz się więcej.
Jak stworzyć dobry profil na LinkedIn
W tym miejscu chciałbym skupić się na najważniejszych rzeczach, które powinniście wykonać, żeby Wasz profil LinkedIn był źródłem wiedzy dla pracodawców, ale także spełniał wszelkie wymogi wizualne. Oto krótka lista naszych „niezbędników” :
- Stwórz skuteczny nagłówek – To część profilu, która zawiera Twoje imię, nazwisko, stanowisko oraz lokalizację, w jakiej przebywasz. Co najważniejsze, w nagłówku pracodawcy widzą zajmowane przez Ciebie stanowisko. Warto także dodać kilka słów kluczowych, które dobrze opisują czym się zajmujesz. Ułatwi to Twoim potencjalnym pracodawcom znalezienie Twojego profilu. Pamiętaj, że limit znaków w nagłówku wynosi 120. Z jednej strony sporo, z drugiej postaraj się zawrzeć tylko najważniejsze informacje.
- Dodaj zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle – LinkedIn to portal bardziej sformalizowany niż popularny Facebook czy Instagram. Pamiętaj, że zależy Ci na dobrej prezencji i pokazaniu się w „dobrym świetle”, więc przemyśl, jakie zdjęcie wybierzesz. Jeśli pracujesz w jakiejś firmie i czujesz się jej częścią, możesz użyć logo tej firmy jako zdjęcia w tle. Wygląda to przejrzyście i profesjonalnie, dodatkowo wspierasz swojego pracodawcę. Przynosi to chyba same korzyści … 🙂
- Napisz dobre podsumowanie profilu na LinkedIn – To trochę jak nagłówek, ale już nie w pigułce, ponieważ masz możliwość wykorzystania aż 2000 znaków. To trochę dużo, co? Masz racje, opis musi być dość przystępny, dlatego fajnie byłoby, gdyby zawierał nie więcej niż 1000 znaków. Będzie wtedy prawdopodobnie wyczerpujący, ale z drugiej strony nie znudzi użytkownika, który będzie go czytał. Jedna rada – bądź kreatywny i bądź sobą!
- Wypełnij sekcje licencji, certyfikatów, osiągnięć i, co najważniejsze, doświadczenia zawodowego. Nie ma tutaj za dużo do komentowania, to po prostu to, co osiągnąłeś/aś dotychczas w swoim życiu zawodowym. Im bogatsze doświadczenie tym lepiej. Uwzględnij wszystko (np. zaczynając od pracy jako kelner 5 lat temu, a kończąc na pracy w upragnionej agencji, firmie).
LinkedIn dla firm – coś dla drugiej strony
Żeby zaistnieć na LinkedInie jako firma, musisz najpierw dodać i utworzyć profil firmowy. Od momentu kliknięcia przycisku „stwórz stronę firmową” możesz zacząć budować profil firmowy na LinkedIn. Na początku powinieneś wpisać nazwę firmy, uzupełnić adres URL, wybrać branżę, wielkość firmy oraz rodzaj firmy. Z wizualnej strony przyjdzie kolej na umieszczenie logo firmowego (najlepiej użyć formatu 300 x 300 pikseli) oraz na stworzenie sloganu, który przedstawi krótko firmę (pamiętaj o limicie 120 znaków!).
Dalsze działania są bliźniacze do działań podejmowanych na koncie prywatnym – wybierasz zdjęcie w tle, wypełniasz informacje o firmie (limit znaków 2000), a także możesz dodać obszary, w jakich specjalizuje się firma. Warto także dodać lokalizację firmy (może być to jedna lub wiele lokalizacji).
Po utworzeniu profilu firmowego możesz nadawać dostępy swoim pracownikom. Dzięki temu mogą oni zarządzać i administrować stroną firmową. Wszystko to możesz zrobić klikając w „narzędzia administracyjne”. To, o czym warto wspomnieć, a co może wydać się oczywiste, to zapraszanie pracowników i zachęcanie ich do połączenia się z profilem firmowym.
Posiadasz już dobrze skonfigurowany profil firmowy, który mogą odwiedzić rzesze użytkowników. Możesz teraz budować świadomość marki, pozyskiwać wartościowych użytkowników oraz ważne biznesowo kontakty, a także robić wiele, wiele innych rzeczy. W tym celu zacznij działać. Pora zadbać o ruch! Spokojnie, ruch na profilu firmowym… Wskażemy kilka praktyk, które pomogą sprowadzić wartościowych użytkowników.
Publikuj wartościowy, merytoryczny content, który przyciągnie użytkowników i przede wszystkim pozwoli ich zatrzymać na dłużej. W tym celu publikuj treści (np. artykuły, posty tematyczne) regularnie i dość często (przynajmniej raz w tygodniu). Odbiorcy różnią się w zależności od firmy, czy specyfiki branży, dlatego nie ma jednoznacznego przedziału czasowego publikowania treści. Z czasem odkryjesz i poznasz swoich odbiorców, dostosujesz swoje działania do ich wymagań i przyzwyczajeń. Warto, by publikacje były wiarygodne, a najlepiej poparte wiarygodnymi źródłami. Możesz także publikować różne zdarzenia lub ciekawostki z życia firmy – zadziała to jak zaproszenie do niej, a użytkownik poczuje się trochę jakby był częścią Waszej społeczności. Nie zapominaj, żeby różnicować publikowane treści, nie popadaj w skrajności, nie może być zbyt monotonnie – ani zbyt merytorycznie, ani zbyt lifestylowo. Dobra rada – dziel się sukcesami, udzielaj porad, twórz ciekawe i angażujące historie, a użytkownicy to docenią.
Im dłużej będziesz działał na profilu firmowym, tym lepiej poznasz algorytm LinkedIna. Im lepiej dopasujesz treści do odbiorców, tym lepsze zaangażowanie uzyskasz. W celu poznania tego, co działa, a w czym nie może pomóc analityka LinkedIna, narzędzie dzięki któremu zwiększysz efektywność swoich działań. Ale o tym z pewnością dowiesz się więcej z artykułu o części reklamowej, już niebawem 🙂
Podsumowanie
LinkedIn to doskonałe miejsce zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i firm. Miejsce spotkań biznesowych, nawiązywania kontaktów, a także dzielenia się wiedzą i umiejętnościami, zarówno jako osoba prywatna, jak i firma. LinkedIn jest zupełnie innym portalem niż Facebook czy Instagram, a przez to jest wyjątkowy i służy do zupełnie innych rzeczy. Jeśli zależy Ci na budowaniu swojego zawodowego imperium lub posiadasz firmę, która chce być na bieżąco ze swoimi klientami i pracownikami, to jesteś w odpowiednim miejscu. Postaraj się wykorzystać funkcje i specyfikę LinkedIna jak najlepiej, a ja mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci to osiągnąć.
Pamiętaj też, by regularnie odwiedzać bloga InMarketing, ponieważ niebawem pojawi się druga część artykułu o LinkedIn, która wskaże Ci, jak reklamować się na tym portalu. Warto poczekać i zdobyć wiedzę, która wesprze Twoje działania organiczne. Reklamy na LinkedIn kryją wiele tajemnic i ciekawostek, więc jeśli chcesz je poznać to czekaj cierpliwie! A jeśli zaciekawiły Cię działania organiczne, koniecznie dowiedź się o nich więcej w kontekście Twittera.
Chcesz porozmawiać o marketingowej obsłudze Twojego biznesu? Zapraszamy na bezpłatną konsultację z naszym doradcą.