Ostatnie wydarzenia związane z COVID-19 pokazały, że ma on zasięg globalny i może mieć wpływ na każdego. Jest to niespotykany dotąd czas dla wielu firm (i ich modeli biznesowych). Nie jest to łatwa sytuacja także dla świata online: e-commerce, internetowych brandów,  influencerów, którzy muszą na chwilę się zatrzymać i zastanowić nad działaniami komunikacyjnymi, kiedy odbiorcy większą uwagę skupiają teraz na temacie koronawirusa, niż ofercie marek. 

Zachowajmy spokój i stwórzmy nowy plan

Bądźmy szczerzy… Nie jest to czas na bombardowanie w social media postami, reklamami i promocjami potencjalnego odbiorcę, na każdym możliwym kroku. Z drugiej strony nie jest to także czas do całkowitej rezygnacji z zaplanowanych już dawno kampanii, planu komunikacji i ofert. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc równowaga. Dostosowanie odpowiedniej ilości i rodzaju publikowanych treści będzie kluczowe. Komunikacja w obecnej sytuacji powinna być przemyślana i zaplanowana, bądź zmieniona z wyczuciem. Należy być przede wszystkim stale zorientowanym z tym co się dzieje wokół i w miarę możliwości reagować na zmiany na bieżąco. Zadbaj także o odpowiedni ton treści. Może nie jest to dobry moment na prześmiewcze i sarkastyczne wpisy? 🙂 Na pewno sprawdzi się za to empatia oraz wyrozumiałość

Co zatem komunikować?

Nie udawajmy, że nic się nie dzieje. Nie uciekajmy od tematu i nie bójmy się wypowiadać. Przede wszystkim zadbajmy o dostarczanie odbiorcom w tym okresie wartościowego contentu. Wykorzystaj uwagę i czas, w którym odbiorcy, w większości spędzają w domu. Podziel się wiedzą ze swojej branży, edukuj, udostępniaj przydatne wskazówki i pozostań aktywny. Nie zapominaj także o zachowaniu równowagi w komunikacji. Nie rezygnuj z głównej tematyki profilu, stale dostarczaj standardowy content, ale dostosuj go pod aktualną sytuację.

Znajdźmy miejsce na zacieśnienie więzi z naszymi odbiorcami i kreowanie wizerunku marki. Poznaj swoich odbiorców, zapytaj ich o opinię, np. poprzez posta na Facebooku, poproś o recenzję, podziel się ciekawym spostrzeżeniem i bądź przy nich 🙂 Zbudowanie silnej i zaangażowanej grupy przełoży się na późniejsze pozytywne efekty w ,,lepszych czasach’’.

Co do tematu zamieszczania reklam, odsyłam Was do obszernego artykułu naszego PPC Managera – Karola, który na przykładzie case study tłumaczy wszelkie zależności i odpowiada na najważniejsze pytanie – Czy rezygnować z reklam w okresie koronawirusa?

Co z influencer marketingiem?

No właśnie… Pozostaje jeszcze parę słów na temat influencer marketingu. Nie jest tajemnicą, że działania influencer marketingowe planowane są z odpowiednim wyprzedzeniem. Często tak dużym, że firmy nie są w stanie przewidzieć nagłych i drastycznie zmieniających się sytuacji. Dodatkowe zawiązane umowy, bądź wysokie kary za ich zerwanie to również poważne utrudnienie dla internetowych twórców, czy też marek. Bądźmy wyrozumiali, a także sami jako marketerzy współpracujący z influencerami, dostosujmy w miarę możliwości komunikację pod obecną sytuację. Niekiedy zmiana kilku słów potrafi odmienić punkt widzenia i uchronić markę od niepochlebnych komentarzy. Wyjdźmy z inicjatywą w kierunku influencerów. Zaproponujmy, aby szczerze opowiedzieli swoim odbiorcom jak wygląda standardowy przebieg współpracy i z czym się ona wiąże. Dzięki prostemu i jasnemu komunikatowi możemy ustrzec markę i trwającą kampanię przed negatywnym postrzeganiem lokowania produktu w postach podczas aktualnej sytuacji.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule Influencer marketing w czasach koronawirusa.

A jak marki reagowały na ostatnie wydarzenia związane z COVID-19? 

Niektóre lepiej, niektóre gorzej 🙂 Zobaczcie i oceńcie sami.

Komunikacja w social media - Coca cola (screen)
Źródło: Profil Coca-Cola na Facebooku, https://www.facebook.com/cocacolapoland/photos/a.1591472674398912/2616357031910466/?type=3, stan na 25.03.2020

Coca-Cola zdecydowała się na wsparcie (dostarczanie napoi) wszystkich szpitali zakaźnych w Polsce i poinformowała o tym na swoim profilu na Facebooku. Wizerunkowo? Zdecydowanie na plus 🙂 

Komunikacja w social media - Żywiec (screen)
Źródło: Profil Żywiec na Facebooku, https://www.facebook.com/ZywiecMeskimZdaniem, stan na 25.03.2020

Żywiec słynący z nietuzinkowej komunikacji w social media i tym razem nie pozostał w tyle. Nawiązanie do bezpiecznej odległości, w punkt!

https://www.facebook.com/ReservedPL/posts/10159525342713098

I na koniec trochę mniej udany wizerunkowo ruch. Z pewnością marka Reserved nie spodziewała się takiej reakcji na szczerość przekazu 🙂

Słowem zakończenia… Bądźmy wyrozumiali i spójrzmy czasem na reklamę, kampanię, produkt, czy też ofertę i przekaz również z innej, empatycznej strony 🙂 A jeśli zastanawiasz się nad promowaniem swoich produktów – zrób to „delikatnie”. Wykorzystajmy ten trudny czas jak najlepiej.