Strona internetowa to podstawa budowania widoczności biznesu w Internecie. Dlatego realizując dla naszych Klientów projekty stron WWW dbamy o to, aby cały proces przeszedł sprawnie, a jego efektem była dobrze działająca witryna internetowa realizująca cele biznesowe firm. Jak zatem powinno przebiegać efektywne zarządzanie projektami?

Plan to podstawa efektywnego tworzenia stron WWW

Tworzenie stron internetowych, ze względu na swoją naturę, ma bardzo oczywisty początek, czyli start projektu, oraz zakończenie. Żeby móc efektywnie pracować nad tego typu projektem, należy zacząć od sprecyzowania, czego musimy się dowiedzieć od Klienta. Pozwoli nam to zrealizować współpracę.

Efektywne zarządzanie projektami wymaga od nas, aby na samym początku zebrać w jednym miejscu wszystkie oczekiwania oraz potrzeby Klienta.

  • Dlaczego strona, która działa do tej pory, musi zostać zastąpiona?
  • Co z nią było nie tak?
  • Jaki cel ma spełniać nowa witryna?
  • Może ma być prostą wizytówką, a może rozbudowanym portalem z panelem logowania dla użytkowników?
  • Czy Klient posiada identyfikację wizualną swojej marki, która mogłaby wspomóc etap projektowania graficznego strony?

Warto jeszcze oczywiście zapytać o przykłady stron internetowych, które się Klientom podobają, a także o to, co chcieliby zobaczyć na swojej stronie. Benchmarking w tej dziedzinie jest bardzo istotny i pozwala firmom w łatwy sposób przedstawić swoje oczekiwania.

To wszystko to tak naprawdę podstawowe pytania, które należy zadać sobie oraz osobie reprezentującej firmę, z którą się współpracuje. Im więcej dowiemy się na początku drogi, tym sprawniej pójdą kolejne etapy działań. 

Efektywne zarządzanie projektami WWW – 7 etapów

Wspomniałem o etapach tworzenia stron WWW. Każdy Project Manager, który odpowiada za dostarczenie Klientom działającej witryny internetowej, musi mieć świadomość z jakich faz składa się taki projekt. W InMarketing podzieliliśmy sobie to działanie na siedem podstawowych etapów. Przechodzimy przez nie z zespołem za każdym razem, gdy realizujemy tego typu działanie. Nie ma oczywiście jedynego, książkowego procesu, ale jest to schemat który wypracowaliśmy na kilkudziesięciu tego typu projektach.

Pierwszy etap już omówiliśmy – zbieranie informacji. Żeby efektywnie zarządzać projektami WWW, należy przygotować sobie gotowe zestawy pytań, brief albo cokolwiek, co pozwoli Klientów pytać o określoną paczkę informacji koniecznych do pójścia dalej. Po zebraniu pierwszych danych, konieczny będzie tak zwany debriefing. Jest to omówienie wszystkich odpowiedzi i pogłębienie kwestii, które są w jakiś sposób niejasne. Dzięki temu obie strony będą mogły w łatwiejszy sposób określić, czy dobrze rozumieją zamysł projektu.

Po zebraniu odpowiedniego zestawu informacji zespół realizujący stronę musi odpowiednio zaplanować swoje działania. Trzeba też rozdysponować zasoby ludzkie (i nie tylko) do poszczególnych zadań i rozpocząć przygotowanie prototypu. Jego zadaniem jest przedstawienie potencjalnego rozmieszczenia treści na poszczególnych podstronach i widokach powstającej strony. Może on przybierać różne formy. Od dokumentu tekstowego opisującego poszczególne sekcje, do tzw. wireframe-u, który przy pomocy prostej warstwy graficznej przedstawia zamysł strony. Tego typu dokument jest świetnym narzędziem, które pozwala jeszcze przed przejściem do fazy designu przedstawić Klientowi, jak zespół tworzący stronę chce, aby ona wyglądała. Przyda się on również grafikom oraz designerom, którzy już będą dzięki niemu wiedzieć, jakie elementy muszą zawrzeć w swoich propozycjach. W zarządzaniu projektem może Ci pomóc harmonogram, który usprawni Twoją pracę.

Płynnie przeszliśmy do kolejnego etapu – projektowania graficznego. Po zaakceptowaniu przez Klienta prototypu oraz planu strony, do działania włączani zostają graficy wyspecjalizowani w przygotowywaniu widoków poszczególnych podstron oraz sekcji. Zazwyczaj przygotowują oni kilka luźnych koncepcji, z których Klient wybiera jedną i to ona dostaje zielone światło na rozwinięcie skrzydeł. Równolegle rozpoczynana jest praca nad przygotowywaniem treści tekstowych, które wypełnią przygotowywany design. Jak zapewne wiecie, teksty na stronie są jednym z kluczowych elementów, który pozwala (lub nie) osiągać stronie wysokie wyniki w wyszukiwarkach internetowych. Więcej na ten temat przeczytajcie TUTAJ i TUTAJ.

Gdy Klient zaakceptuje wspomnianą wyżej warstwę graficzną oraz tekstową, będziemy mieli przygotowane wszystkie elementy konieczne do uruchomienia zespołu Web Developerów. To właśnie oni przełożą na działającą stronę internetową wszystkie przygotowane do tej pory materiały. Rodzajów i typów stron internetowych jest naprawdę wiele. Poczynając od tych napisanych czystym kodem, do tych wykorzystujących różnorodne CMS-y (systemy do zarządzania treścią – np. WordPress). To, z jakiego rozwiązania ma korzystać strona również, dobiera się w zależności od potrzeb i oczekiwań Klienta.

Nowo powstała strona internetowa nie nadaje się jednak od razu do publikacji w sieci! Często się o tym zapomina, ale pierwszą wersję działającej witryny czeka najpierw długa i szczegółowa faza testów. Na tym etapie sprawdza się wszystkie elementy strony, sposób i prędkość działania, zgodność z projektem graficznym i wersję mobilną (niezwykle kluczową w dzisiejszym Internecie). Dopiero, gdy projekt przejdzie wszystkie testy pomyślnie (po poprawkach bądź nie) można przejść do finału – premiery strony. Warto więc pamiętać, że efektywne zarządzanie projektami WWW opiera się też właśnie na testowaniu.

Jakie narzędzia mogą pomóc?

Gdy rozpisze się projekt tworzenia strony internetowej na wymienione wyżej etapy, wszystko wydaje się już zdecydowanie prostsze. Jednak o czym nie wolno zapomnieć? O fakcie, że przy pracach nad stronami trzeba skoordynować pracę kilku odrębnych osób lub zespołów. Do tego w odpowiedni sposób należy komunikować Klientowi postęp prac.

Dlatego w pracy nad tego typu projektem polecam korzystać z kilku przydatnych narzędzi,  zaczynając od jakiejś formy dysku w chmurze, która pozwala w łatwy sposób dzielić się pracą z kilkoma osobami naraz. Tutaj chyba najpopularniejszym rozwiązaniem jest ekosystem Google – Drive oraz Workspace. W ramach tych usług możemy tworzyć dokumenty tekstowe, korzystać z arkuszy kalkulacyjnych oraz dzielić się plikami w innych formatach. W InMarketing korzystamy również z oprogramowania do zarządzania projektami – ClickUp. Jest to bardzo ciekawa i rozbudowana alternatywa dla podobnych narzędzi, takich jak Asana, Trello czy Basecamp. W ramach tych rozwiązań w łatwy sposób zaplanujemy kolejne fazy projektu w czasie, przypiszemy do nich odpowiednich specjalistów i będziemy mogli trzymać rękę na pulsie. Dzięki temu efektywne zarządzanie projektami WWW nie będzie żadnym problemem! ClickUp jest wykorzystywany przez wszystkim członków naszego zespołu i sprawdza się świetnie zwłaszcza przy dużych projektach, w które angażuje się wiele osób. Zachęcamy do wypróbowania tej metody organizacji pracy. Możesz to zrobić pod tym LINKIEM.


Teraz już wiesz, jak efektywnie zarządzać projektami WWW. Jeśli jednak jesteś ciekaw, na co trzeba zwrócić uwagę tworząc strony internetowe, koniecznie przeczytaj artykuły na naszym blogu. Tworzenie stron internetowych – o czym warto pamiętać? oraz Jak skutecznie tworzyć strony internetowe – od potrzeby do projektu 🙂